NOVĚ všechny informace o vydání knihy na jednom místě – uspořádané a popořadě!

5+1 strategie pro vydání knihy v Čechách

Jdete na vydání knihy strategicky a máte jej promyšlené, nebo jen střílíte od boku a jednáte instinktivně, „tak jak to přijde“? Možná už strategii máte, jen jste to tak nepojmenovali. A možná tušíte, že mít nějakou strategii je výhodou, ale nevíte, jaké se nabízejí. Podívejme se na ty nejčastější, které jsem za deset let vydávání knih u autorů vypozoroval.

Strategie (z řeckého strategos, generál) je dlouhodobý plán činností zaměřený na dosažení nějakého cíle. 

Wikipedia
kniha

Tradiční cesta

Jedním z nejvyhledávanějších způsobů vydání knihy je ucházet se o investici od tradičního nakladatelství. To ale samo o sobě ještě není strategie, není-li váš plán poněkud komplexnější. Pokud jste jej zvolili, měli byste mít i plán náhradní, pro případ, že neuspějete, nebo vám nakladatelství vůbec neodpoví, což je celkem častý scénář.

Aby váš sen dostal strategickou kostru, měli byste si zodpovědět pár otázek:

  • Vím, jaké nakladatelství oslovuji a proč? Dokážu to jasně sdělit i jim?
  • Vím, jak má nabídka vypadat (link můj blog), aby měla ve velké konkurenci co největší šanci na úspěch?
  • Jak dlouho jsem ochoten to zkoušet? 
  • Na jaké podmínky bych nepřistoupil?
  • Jaký bude můj další krok v případě, že neuspěji nebo se nedohodnu se žádným z vybraných nakladatelství?

Tradiční nakladatelství jsou rukopisy přímo zahlcena, každý týden jim chodí až desítky rukopisů, některým prý dokonce denně. Většina z nich má však omezené prostředky i kapacity nejen pokud jde o počet knih, do kterých investují, ale i pokud jde o schopnost odpovídat na nabídky autorů.

V této souvislosti asi nebude příliš strategické psát jim v sezoně, tedy v létě, kdy se dělá nejvíce knih (pro předvánoční trh). Podrobněji jsem toto téma probral zde.

kniha

Úspory

Nejméně stresující strategie pro autory, kteří zrovna netřou bídu s nouzí. Pokud na vydání peníze již máte, vaší největší starostí bude vybrat si slušného vydavatele a najít pro knihy uskladnění. 

Protože jste ale knihu pravděpodobně nepsali jen proto, abyste s ní zaplnili volné skladovací místo, je ve vašem zájmu knihu také propagovat a snažit se ji dostat k těm správným rukám.

Při výrobě si budete moci vybrat obálku podle svých představ a to se samozřejmě týká i vnitřku, tzv. bloku knihy, a to jak vzhledu sazby textu, tak třeba výběru ilustrátora. 

Seženete-li vydavatelství se zkušeným grafikem, který vám vymluví špatné nápady, může vaše kniha nakonec vypadat líp, než jak jste si ji dosud představovali.

kniha

Z cizích zdrojů

Ne každý má našetřeno, ale to automaticky neznamená, že se musíte zúčastnit frustrujícího boje o tradiční vydání. Stále lze uspořádat sbírku na startovači nebo sehnat sponzory.

Sponzoři se lépe shánějí u odborných knih, ale lze je sehnat i pro beletrii, a dokonce i poezii. Já bych s hledáním začínal mezi podnikajícími přáteli a známými nebo mezi firmami s oborem podnikání blízkým tématu.

Startovačů je více, ale na kdysi slibném Knižním startéru není téměř žádný organický provoz, s čímž souvisí i špatná podpora a komunikace, takže bych se zaměřil spíš na startéry aktivní a inspiroval se praktikami jejich nejúspěšnějších projektů

Asi každý startovač má nějaký tým, který vám se sbírkou rád pomůže. Další výhodou sbírky na startéru je to, že vás s dostatečným předstihem donutí udělat obálku, vyladit anotaci nebo připravit video, což mnozí autoři honí až na poslední chvíli a vy se v té době budete moci soustředit již jen na propagaci knihy. Kromě toho je to také první test vašich marketingových schopností.

Nezaměňujte sbírku s testem atraktivity knihy. Nedaří-li se vám zaujmout pro sbírku dostatek přispěvatelů, hledal bych chybu spíš ve strategii cílení a propagace sbírky, než v kvalitě samotného textu.

Vyberete-li na startéru nebo si seženete sponzory, nemusí vás vůbec zajímat návratnost a v cenotvorbě budete mít naprostou svobodu.

kniha

Všechny knihy prodat naráz

Nouze prý naučila Dalibora housti a dluhy naučily Ivo Tomana jednat při prodeji knih maximálně efektivně. Aby se dluhů zbavil, nemohl se o zisky z knihy s nikým dělit, natož mu dát celých 58 %. Jak ale prodat velké množství knih bez pomoci distribuce?

Ivo Toman svou učebnici multi-level marketingu nabídl přímo MLM firmám a ty ji odkoupily ve velkém množství jako studijní materiál pro své prodejce. V té době zažíval MLM v ČR boom, takže šlo o desítky tisíc výtisků.

Dokážu si představit, že poutavý cestopis o Peru odkoupí cestovka, která se specializuje na tuto oblast, a bude je rozdávat svým klientům jako dárek (těch pár stovek se v ceně takového zájezdu ztratí).

Kdybych měl potápěčskou základnu, budu těm, kdo si ode mě koupí drahý zájezd či ponor, rozdávat fotoknihu o podmořském životě v dané oblasti. Bude-li pěkná, mám slušnou šanci, že se potápěči doma nad knihou zasteskne a příští rok přijede zas.

Učebnici focení může odkoupit firma vyrábějící foťáky a přidat ji zdarma ke každém nákupu nad 10 000 Kč. Čím líp zákazník fotí, tím více vybavení nakupuje.

Mít dobře vydělávající půjčovnu lodí, vytipuju si nejlepší a nejpotenciálnější klienty, nakoupím od Kenyho VOLEJe knihy vodáckých povídek a pošlu jim je k Vánocům (třeba s vlepeným věnováním od mé firmy), aby si na mě na jaře znovu vzpomněli.

Knihu s erotickou tematikou může odkoupit výrobce erotických pomůcek nebo vlastník sítě obchodů s nimi.

Princip asi už chápete.

O použití knihy jako marketingového nástroje pojednává tento článek a stále více podnikatelů a firem přichází na to, jak efektivní nástroj to je. V každém případě je ale dobré mít promyšlené konkrétní benefity pro firmu, za kterou s nabídkou půjdete. Hromadný odkup je samozřejmě potřeba domluvit předem, nikoli přijít s vydanou knihou.

Největší problém asi nebude najít tu správnou firmu, ale spíš dokázat jim výhody vysvětlit: Zatím ne všichni pochopili obrovský marketingový potenciál knihy a nejsou zvyklí ji jako marketingový nástroj chápat.

kniha

Vydání ve velkém stylu

Tuto strategii nedoporučuji nikomu, kdo není profesionální marketér nebo si není naprosto jist, že by to zvládl, aniž by se zruinoval. Musíte přesně vědět, co děláte.

Jak se to dělá jsem popsal v článku s rozhovorem Knižní marketing ve velkém stylu aneb sova Laurinovou přežila už v roce 2015. A od té doby jsem to zatím nikoho ve svém okolí zopakovat neviděl. Chce to velkou zkušenost a odvahu, a také velkorysou vstupní investici, ale zcela určitě to není nerealizovatelné. Dokonce i neznámá autorka si dokázala na křest své knihy zajistit Novu v čele s p. Borhyovou: U příležitosti vydání knihy pro děti o Španělsku uspořádala dětský den na místním zámku. Vidle jí do toho hodilo až covidové šílenství, které právě tou dobou začínalo.

Z vydání ve velkém stylu si tedy můžete „propůjčit“ alespoň něco a udělat ve velkém stylu třeba křest.

A finančně nejefektivnější strategie nakonec:

kniha

Rozvoj vlastní kariéry či podnikání

Můžete sami napsat knihu, která změní vaši budoucnost, a to nejen v případě, že podnikáte. Kniha je i výbornou investicí do kariéry. Ukážete, že tématu rozumíte, vyčleníte se z davu a ti, kterým kniha opravdu pomůže, se možná v budoucnu stanou vašimi zákazníky.

Proč si myslím, že je kniha tak dokonalý marketingový nástroj?

  • Knihám máme tendenci důvěřovat, na rozdíl od reklamy
  • V knize je dost prostoru, abyste čtenáře zaujali a přesvědčili
  • Vystavíte-li kolem knihy systém, lze získávat kontakty na možné budoucí zákazníky
  • Kniha má dokonalé zacílení – koupí si ji jen ten, koho téma zajímá (a sám si ji najde!)
  • Do reklamy investujete pouze jednou a pak pro vás pracuje celá léta

Marketingovou sílu knihy už kromě mě objevili mnozí další čeští podnikatelé a freelanceři: Petr Ludwig, Vít Prokůpek, Matouš Vinš s Pavlem Novákem, Stáňa Stiborová-Mrázková, David Kirš, Jan Nedvěd, Tomáš Lukavec, Otto Bohuš, Zdeněk Steiner, Pavel Říha, Martin Kavka, Andy Winson, Robert Vlach… Asi bych mohl ve výčtu pokračovat ještě dlouho. 

Mimochodem, zaslechli jste už jméno Tim Ferris? Nebo alespoň název jeho knihy Čtyřhodinový pracovní týden? Jeho byznys díky ní vzrostl exponenciálně.

Plán není „zkusím tohle a pak uvidím“. Šachoví velmistři mají promyšleno mnoho tahů dopředu. Buďte generálem, který ví, čeho chce se svou knihou dosáhnout a jak. Jediné, na čem záleží je, abyste nemuseli vydání své knihy nikdy litovat, a to záleží na tom, nakolik se vám podaří naplnit svá vlastní očekávání. Jejich největšími sabotéry většinou nejsou vnější okolnosti, ale my sami.

Máte strategii, nebo jednáte intuitivně? Napadá vás ještě nějaká jiná strategie? Napište mi do komentářů pod článkem.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *