Zameťte svému čtenáři cestičku až k pokladně

Není pochyb o tom, že aby lidé koupili vaši knihu, první krok je vždy stejný. MUSÍ SE O NÍ NEJPRVE DOZVĚDĚT. A to se nestane „samo“, ani to za vás nikdo jiný neudělá. K tomu slouží PROPAGACE a dělat ji musí všichni autoři, kterým záleží na prodeji jejich knihy.

prodej knihy v knihkupectví

Proces, na jehož konci je úspěšný prodej vaší knihy, má 4 fáze:

  1. informace
  2. zájem
  3. dostupnost
  4. prodej

1. INFORMACE

Nejdřív se k zákazníkovi musí dostat informace o tom, že kniha existuje. K tomu právě slouží propagace a je to nepostradatelná součást prodejního procesu. Dokud se k zákazníkovi nedostane informace, že kniha vůbec existuje, nemůže si ji koupit.

2. ZÁJEM

Poté v něm musíte probudit zájem. Na pultu nebo internetu ho upoutáte skvělou obálkou a v promyšlené anotaci mu vysvětlíte, co mu kniha přinese a proč by si ji měl přečíst. Dobře napsaná anotace je typ reklamního textu a musí být napsaná a promyšlená lépe než samotný text knihy.

3. DOSTUPNOST

Když jste vzbudili zájem, nesmíte zákazníkovi komplikovat cestu k jakýmkoli dalším informacím a k samotné koupi. Náhled obálky, technické informace, možná bližší popis obsahu a vždy i odkaz na místo, kde lze knihu online zakoupit, by měly být všude, kde to zákazník očekává, a zároveň jednoduše dohledatelné na Seznamu a Google.

Teprve když splníte předchozí podmínky, může se uskutečnit zlatý hřeb procesu a váš hlavní cíl – PRODEJ.

Všechny tři fáze, ve kterých zákazníka směrujete k závěrečnému prodeji, se dají shrnout pod širší pojem Propagace knih.

kniha

Ano, správně. Týká se to i vás. Chcete-li prodávat, musíte svou knihu propagovat.

Pokud vám teď vytanula na mysli drahá reklama a hejno marketingových poradců, které byste k tomu potřebovali, jste naštěstí na omylu. Dnes už to zvládnete úplně sami a k tomu zadarmo. A je od koho se inspirovat. Tisíce autorů se totiž už živí jen psaním a propagací svých knih. Jedno bez druhého totiž prostě nefunguje.

Pojďme se podívat, co o tom říkají nejprodávanější autoři anglofonního knižního trhu:

„Nemusíte být ten nejlepší spisovatel. Ale vždycky se můžete stát nejlépe prodávajícím autorem.“

Austin Netzley

„Měli byste se stát dobrými marketéry. Měli byste mít webovou stránku a měli byste začít hledat způsob, jak svou knihu propagovat.“

Tim Knox

„Než vydáte svou knihu, přemýšlejte o tom, jak ji budete prodávat. Než zvednete tužku a pustíte se do osnovy nebo první kapitoly, sepište si marketingový plán. Není příliš brzy o tom přemýšlet. Nemusíte ještě nic dělat, ale přemýšlejte o tom. Nemějte z marketingu špatný pocit a nenechávejte ho na konec.“

Farnoosh Brock

(citáty jsou z eBooku „Rady zkušených mistrů prodeje knih“)

kniha

Klasická reklama připomínala házení šipkami na cíl poté, co vám někdo zavázal oči a pak s vámi ještě zatočil kolem dokola. Musela být všude, aby z davu vylovila pár budoucích čtenářů knihy. Byla drahá, protože ji musela vidět i spousta lidí, kteří knihy vůbec nečtou, nebo čtou úplně jiný žánr.

Ještě dnes ji můžete vidět třeba v pražském metru, ale většinou jsou na ní jen knihy, které mají šanci zabodovat u velké části čtenářů – severské detektivky, slavní autoři nebo největší světové bestsellery.

Na úplném počátku těchto bestsellerů ale většinou nestála drahá plošná reklama, často to byla systematická a vytrvalá práce autora na propagaci, která trvala několik měsíců nebo i let.

Žádný autor neví, zda jeho kniha bude bestseller. Proto také netouží investovat mnoho tisíc do reklamy s nejistým výsledkem. Časem díky tomu vznikl systém, jak si své čtenáře najít a udržet a vytvořit si tak vlastní skupinu lidí, kteří čekají na vydání každé vaší nové knihy s připravenou peněženkou. A co víc, nejnadšenější čtenáři pak šíří vaši slávu dál, přivádějí nové příznivce a dělají tak v podstatě práci za vás. Tento systém teď máte k dispozici i vy.

kniha

Internet je váš přítel

Pokud jste ještě nezačali svou knihu propagovat, skončili jste se svou knihou krok před cílem. Posledním krokem totiž není vydání, ale úspěšný prodej. A základem prodeje, jak jsem psal v úvodu, je propagace.

Pokud se „nekamarádíte s internetem“ nebo vám pohyb na něm dělá problémy, je nejvyšší čas to změnit. To byste ale zřejmě nenalezli tenhle článek.

Takže máte k dispozici internet a schopnost se na něm pohybovat. Ještě potřebujete funkční plán, SYSTÉM. Jinak budete chaoticky zkoušet jednu techniku za druhou, nic nebude fungovat a postupně se propracujete až k frustraci a nechuti na propagaci vůbec pracovat. A to pravděpodobně nechcete. Když už jste sebrali odvahu pustit se do knižního marketingu, chcete systém, který funguje a na kterém si ověříte, že to MÁ SMYSL.

Necháte své knihy zapadat ve skladu prachem, nebo svou knihu začnete propagovat, jak si to zaslouží? Zahodíte všechen čas a energii, které jste psaní své knihy věnovali, nebo uděláte i poslední krok a ŘEKNETE O NÍ LIDEM?

Kam pokračovat: Kdy začínat s propagací knihy?

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře
  1. keramzit prodej napsal:

    Wow, to byl opravdu pkn pspvek. Rda bych,takhle dodaten podkovala – piem as a skuten sil, na tento velmi dobr lnek … ale co mu ct … J to odkldm hodn a v dnm ppad se mi zd nechce nco udlat.

    http://sladkynapad.cz/?category=kuchyne

  2. Jiří Nosek napsal:

    Dobrý den, zkouším si, kolik písmen stačí k pochopení slova 🙂 Na odkládání je nejlepší napsat si do úkolníčku jeden malý první krok (a udělat ho!) – často to odpor psyché zlomí.

  3. Josef napsal:

    Mám několik míst, kde bych svou knihu distribuoval sám. Je to zákoné?

  4. Karol Wild napsal:

    Dobrý den. Mám dotaz: musím se stát OSVČ když chci knihu vydat vlastním nákladem, odnést rukopis do tiskárny, zaplatit za tisk a vazbu a pak se různým způsobem pokoušet o její prodej nebo rozdávání? Musím si založit živnostenský list jako vydavtel na jednu jedinou knihu, kterou chci vydat? Díky za radu.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *