Nejčastější otázky začínajících autorů

Zatímco jste zdobili stromeček, pekli nebo nakupovali, natočil jsem během Vánoc čtyřdílný videokurz „Jak si vydat knihu a dostat ji ke čtenářům“, který jsem ale na konci roku 2019 stáhl.

Toto video jsem točil také pro kurz, ale protože může existovat samo o sobě a protože vzniklo z vašich dotazů, rozhodl jsem se, že jeho text zveřejním.

Zde je přehled dotazů:

  1. Jak se ujistím, že je můj text vhodný k vydání, zda píšu dost dobře?
  2. Jak se kniha dostane do obchodů?
  3. Ve kterých obchodech se moje kniha bude prodávat?
  4. Za jakou cenu se bude moje kniha prodávat, a můžu to nějak ovlivnit?
  5. Jak odhadnout, jak se bude moje kniha prodávat?
  6. Proč je výhodnější vydat větší počet kusů?
  7. Jak dlouho bude vydání knihy trvat?
  8. Jak vydání knihy probíhá?

kniha

#1

Jak se ujistím, že je můj text vhodný k vydání a zda píšu dost dobře?

O tom jsme mluvili v prvním videu, takže jenom ve zkratce: najděte si literární soutěže, zajděte na nějaký kurz tvůrčího psaní, tam se seznamte s nějakým dalším autorem, hodnoťte si vzájemně svoje texty, vystavte svoje texty k veřejnému posouzení. Pozor na posouzení od rodinných příslušníků a přátel, protože ti k vám budou shovívaví a vy naopak potřebujete nějakého „kruťáka“. Potřebujete šťouru, který váš text rozebere na molekuly a vyčte vám všechny nedostatky. Buďte k sobě krutí a nekompromisní, nechcete přece text pochválit, ale chcete vědět, jaká je jeho opravdová kvalita.
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#2

Jak se kniha dostane do obchodu?

K tomu slouží tzv. knižní distributoři, v Čechách jsou tři největší: Kosmas, Euromedia a PEMIC. Distributorům se kniha zaveze rovnou z tiskárny, takže zároveň, když ji vezou vám, zavezou ji i distributorům. Každý distributor má nasmlouvána knihkupectví, kterým dodává. Když má údaje o knize k dispozici včas, může jim ji nabídnout s předstihem a mít nějaké předobjednávky. Nebo ji vystaví ve chvíli, kdy mu kniha přijde, a knihkupci si objednávají podle toho, jak dobře znají svou klientelu, v jaké lokaci se nacházejí, jak atraktivní knížka nebo téma se jim jeví a případně třeba i podle nálady a toho, jak dobře se jim ekonomicky daří.

Knihkupec je suverénní podnikatel a nemůžete ho k tomu, aby si knihu objednal, nijak donutit. Můžete to ovlivnit tím, že uděláte kvalitní obálku, lákavou anotaci a že se po vaší knížce budou ptát, tím, že uděláte intenzivní propagaci tak, abyste vytvořili po knížce na trhu hlad. Když se po knížce v knihkupectví lidé ptají, je mnohem větší pravděpodobnost, že ji knihkupec přiobjedná.
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#3

Za jakou cenu se moje kniha bude prodávat a můžu to nějak ovlivnit?

Skvělá otázka. V Čechách totiž existují dva režimy: kamenní knihkupci (DPC=doporučenou cenu) dodržovat musí, zatímco internetoví knihkupci ji dodržovat nemusí. Tím vzniká paradoxní situace, kdy kolikrát jeden a ten samý knihkupec na kamenné prodejně prodává za DPC a na internetu za cenu mnohem nižší.

Počítejte, že knihkupec vaši knihu dostane za zhruba 70% ceny a kdekoliv nad touto částkou se může prodejní cena na internetu pohybovat. Někteří knihkupci totiž operují s naprosto minimálními maržemi. Business model některých z nich je na tom přímo založen a tomu kolikrát odpovídá i doména, například levneucebnice.cz apod. Takže počítejte s tím, že knihkupec se může spokojit v případě prodeje na internetu i s marží pouze 1 Kč.

Jak byste to mohli ovlivnit? Problém je v tom, že jakmile zvýšíte DPC, tak se zvýší cena pro toho, kdo vaši knížku kupuje v kamenném obchodě. Ale zároveň tím dosáhnete toho, že se knihkupci zvýší nákupní cena a nikde na internetu kniha nebude ke koupení za cenu nižší, než je zhruba 70 % DPC. Je na vašem posouzení, jakým způsobem to budete dělat. V případě, že chcete garantovat nejnižší cenu, tak podle toho DPC nastavte, aby 70 % DPC dávalo vždy vyšší částku, než za kolik jste ochotni tu knihu na internetu prodávat vy. Ale rozhodně se budete muset smířit s tím, že v kamenných knihkupectvích možná vaše kniha bude příliš drahá a možná ji kvůli tomu lidi nebudou chtít. To je bohužel dilema, které musí každý autor vyřešit.

BONUS: DPC kalkulačka nakladatelství KLIKA
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#4

Jak odhadnout, jak se bude moje kniha prodávat?

Všichni bychom chtěli mít věšteckou kouli, ale bude záležet nejvíc na vás. Jsou tři faktory, které zajišťují, že se kniha začne prodávat ve větších objemech:

  1. Pokud jste známý autor
  2. Pokud máte atraktivní téma
  3. Pokud dobře propagujete

Pokud nejste atraktivní autor a nemáte téma, které by bylo široce chtěno čtenáři, nezbývá vám nic jiného, než intenzivní propagace. Odhadnout se to předem nedá. Někdy máte dobré úmysly a pak z nich nic nezbyde. Na začátku si můžete umínit, že budete tři roky propagovat 3x půl hodiny týdně a za měsíc zjistíte, že jste to splnili jen 2x nebo 3x. To je bohužel případ mnoha autorů, ale zas je to obrovská výhoda pro ty, kteří se dokáží přemoci a propagovat pravidelně, protože ti mají potom oproti těm ostatním, kteří to nedělají, obrovský náskok. Vždy záleží na vašem nasazení, pokud nejste slavná osoba nebo nemáte atraktivní téma.
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#5

Proč je výhodnější vydat větší počet kusů?

Mluvíme o počtech 300 ks nebo 500 ks a výš.

Vydáním většího počtu kusů se totiž dostáváte na jinou technologii tisku. Z „digitálu“, který je uzpůsobený pro tisk malých sérií, se dostáváte na ofset. Ofset je levnější technologie, ale kromě toho je to ještě jeden důvod, proč jsou větší náklady levnější, a sice, že grafika neboli sazba, která je vždycky zhruba stejně pracná, ať tisknete jednu deset nebo deset tisíc knížek, se vám rozpočítá na větší počet kusů. Proto čím více kusů tisknete, tím více vám klesá výrobní cena na jeden kus. A ve výsledku to může znamenat, že 100 ks vás bude stát polovinu toho, co 500 ks. Je tam obrovský nepoměr.
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#6

Jak dlouho bude vydání knihy trvat?

Sazba neboli grafika bude trvat 4-8 týdnů, tisk bude trvat zhruba 3 nebo 4 týdny a musíte počítat s korekturou – na každé kolo 2-4 týdny podle rozsahu, náročnosti, vytíženosti korektora apod.

(PS: Záleží na nakladatelství, toto jsou termíny platné při vydání u mne.)
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#7

Jak u vás vydání knihy probíhá?

Poměrně podrobný popis najdete na našich stránkách www.nakladatelstviklika.cz pod menu Stvoření knihy. Tam je postup podrobně popsaný jak textově, tak v obrázcích, a jsou tam i videa přímo z výroby v ofsetové tiskárně v Jindřichově Hradci a další informace.
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

#8

Jak si mám u knihy ošetřit autorská práva?

Napsal jsem o tom článek, takže pokud byste chtěli informace podrobnější, běžte na www.vydaniknihy.cz a vyhledejte si autorská práva. Obecně je to tak, že vaše autorská práva jsou nezcizitelná a nemůže vám je nikdo vzít. Nemůžete je ani na nikoho převést, můžete je maximálně poskytnout k užívání. Co je ale mnohem klíčovější – musíte být schopni dokázat, že jste autorem, že máte třeba nějaké starší verze. A není důkazem pouhý soubor původní, který jste potom několikrát opravovali. Opravdu se ujistěte, že můžete dokázat, kdy text vznikl a že jste jeho autorem.
Zpět na seznam otázek ▲

kniha

Doufám, že jsem zodpověděl alespoň některou z vašich otázek a pokud vám nějaká zbyla, podívejte se, jestli náhodou odpověď na ni nenajdete naší stránce FAQ/velmi časté dotazy, anebo byste ji mohli najít na stránce služby. No a pokud vám i potom nějaká otázka zbyde, na našich stránkách na mě najdete aktuální telefon, zavolejte mi a zeptejte se osobně.

Vydejte krásnou a skvělou knížku a prodejte jí tuny

Kam pokračovat: 7 největších strachů začínajících autorů a jak se jich zbavit nebo na PŘEHLED VŠECH ČLÁNKŮ

.

.

Nebuďte na to sami! Připojte se do facebookové skupiny Jak si vydat knihu, a jak ji i prodat

Váznou prodeje vaší knihy? Možná se vám budou hodit rady Jak prodávat knihu

Hledáte nakladatelství s nejlepšími podmínkami? Co třeba KLIKA?

Zpět na titulní stránku blogu

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *