Knižní marketing ve velkém stylu aneb sova Laurinovou přežila

Jak raketově nastartovat prodej knih

Nikdy jsem nic podobného neviděl. Zíral jsem na ta čísla s otevřenou pusou… Poslední měsíční hlášení od distributorů znělo na 10x vyšší částku, než jsem zvyklý. A „mohla“ za to JEDINÁ KNIHA! Jedné jediné zbrusu nové knihy se za listopad prodalo za 10x víc peněz, než všech ostatních knih  dohromady.

skokový růst prodeje knih

Autorka Kamila Ulčová se svou knihou Soví příběh překonala všechny rekordy našeho nakladatelství. Něco dával tušit už velkolepě pojatý křest knihy, na kterém jsem byl. V Mánesu se kolem Sabiny Laurinové a Míši Kuklové rojilo devět profi fotografů a za nimi živou sovu na ruce sokolníka obdivoval Pavel Šporcl. Chcete vidět fotky? Zadejte si „křest Soví příběh“ do gůglu a vyjedou vám téměř dvě strany odkazů, včetně bulvárního „HOROR! Laurinová málem přizabila sovu!“, což se samozřejmě nestalo a přizabít možná chtěli někteří krvelační čtenáři autora zavádějícího titulku když zjistili, že se nic dramatického nedělo (přesto i tento článek splnil svůj účel – dostal informaci o knize k lidem, kteří jinak čtou jen bulvár a knižní recenze by je nezaujala).

Autorka si pro knihu registrovala samostatnou doménu a předvedla nám, jak má vypadat moderní prezentace knihy na webu. Popravdě, pozměnila i mou předběžnou představu o stránkách jednotlivých knih na plánovaných nových webovkách nakladatelství Klika, které budu stavět příští rok.

Nemohl jsem si nechat ujít příležitost suverénně nejvíce prodávanou autorku vyzpovídat, abyste měli představu, jak se takový knižní marketing ve „velkém stylu“ dělá.
Nejprve „tvrdá“ čísla. V říjnu přišla kniha na trh na poslední chvíli, přesto se jí jen přes Euromedia dokázalo prodat 60 kusů, což některým knihám trvá celý rok. Listopad byl ale zcela v režii Sovího příběhu. Čísla dobře ilustrují i váhu jednotlivých distributorů. Poslední dobou poněkud skomírající Kosmas prodal výjimečných 106 ks, Pemic ovládající Moravu se vytáhl se 493 kusy a největší český silák mezi distributory Euromedia prodala za jediný měsíc 605 kusů. K dokreslení výjimečnosti dodejme, že Soví příběh je knihou s nejvyšší doporučenou cenou, kterou jsme měli jako nakladatelství v nabídce!

Pojďme na to. Odpovídá Kamila Ulčová, autorka letošního předvánočního bestselleru Soví příběh:

kniha Soví

O čem kniha je? Představte nám ji.

Soví příběh je dětská dobrodružná kniha, která se odehrává v tajemných kulisách staré Prahy. Je plná vánoční atmosféry, pražských legend a tajemných bytostí, které potkává hlavní hrdinka, Jája Melounová, na své dobrodružné cestě za záchranou Vánoc. Knížka je určena pro školní děti, které mají rády napětí a romantiku. Zároveň se snaží své malé čtenáře nenápadně seznámit s bohatou historií hlavního města.

Co Vás inspirovalo k sepsání knihy, jakou jste měla motivaci?

To, že bych chtěla napsat příběh, který by zachytil jedinečnou a pohádkovou atmosféru staré Prahy, ve mně zrálo už dlouho. A protože jsem také ilustrátorka, nebyla jsem daleko od toho, že to bude kniha právě pro děti. Sama jsem dobrodružné příběhy ve školním věku přímo hltala a chtěla jsem něco podobného pro děti sama vytvořit. Prostě dozrál čas i nápady a dala jsem se do toho!

Měla jste při psaní nějaký okamžik, krizovku, kdy jste to chtěla vzdát? Co Vás donutilo pokračovat?

Krizovek bylo spousta, hlavně sebekázeň psát a kreslit, když se pořád děje něco kolem, byl oříšek. Ale mám docela disciplínu a rozhodla jsem se to dotáhnout do konce, ať bude jakýkoli. Krizovky zažívám i nyní, když je knížka dávno vydaná a na pultech. Nejraději bych ji celou proškrtala, přepsala a překreslila, ale musím se smířit s tím, že je, jaká je a věřit, že se bude právě takhle líbit čtenářům.

Co je tím největším pozitivem, které Vám vydání knihy do života přineslo?

Když něco náročného dotáhnete do konce, rozhodně to člověku zvedne důvěru v seba sama. Je příjemné vidět, že něco dokážu vytvořit a že se to lidem kolem líbí. A když vidím a slyším dychtivé reakce dětí, je to asi ta nejlepší odměna a motivace pokračovat.

Další otázky jsem směroval na oba manžele Ulčovy, protože se na propagaci podíleli společně a oba mají k tématu co říci. Proto to množné číslo:

Kdy jste začali plánovat, jakou knize uděláte reklamu a jak ji budete prodávat?

Máme reklamní agenturu, takže jsme spojili příjemné s užitečným. Bylo nám jasné, že se bez reklamy neobejdeme, pokud chceme oslovit širší obec čtenářů a dostat knihu na pulty v solidním nákladu. Měli jsme jisté ambice a protože je marketing náš denní chléb, rozhodli jsme se s knížkou nakládat jako s každým jiným produktem, který chceme prodat.

Jak jste určovali cenu knihy, co jste brali v úvahu a za kolik knihu sami přímo prodáváte?

Doporučená cena knihy je vyšší, prodáváme ji za 539,- Kč. To je samozřejmě nejvyšší cena, kterou knížka má a na různých e-shopech a v samotných knihkupectvích se dá sehnat levněji. Cena knihy se odvíjela od její kvality. Zvolili jsme náročnější kvalitu papíru i tisku, přáli jsme si, aby to byla „kniha pod stromeček“. Prostě něco důstojného, krásného a velkého.

Jak jste pojali marketing, kdy jste s ním začali, jaké byly hlavní pilíře, kolem kterých se váš marketing točil?

Marketing jsme opřeli především o televizní kampaň, kterou má opravdu málokterá kniha. Ukázala se jako opravdu nejúčinnější. Dále klasicky sociální sítě a PR v časopisech. Máme spoty i na veřejných velkoplošných outdoorových obrazovkách a v rádiu. Autorka navíc podporuje prodej na „turné“ po základních školách, kde dětem knihu osobně představuje. Ten osobní kontakt je velmi povzbuzující.

Kolik jste investovali do reklamy průměrně za měsíc? Jak byly tyto prostředky přibližně rozloženy?

Vzhledem k tomu, že se jedná o know-how naší společnosti, o konkrétních částkách s dovolením pomlčíme.

Udělali jste v průběhu vydání něco, co považujete za chybu? Co uděláte příště jinak?

Jistě, i takové věci se staly. Některé reklamní kanály se bohužel neukázaly jako účinné, nicméně, vnímáme to jako zkušenost. Těch překážek bylo jistě více. Poučíme se do budoucna o práci s bulvárními novináři, o lepších termínech do tiskáren, o zbytečných výdajích za neúčinnou reklamu (třeba Facebook). Naštěstí se našli lidé, kteří nám v této první knižní zkušenosti laskavě poradili.

Co považujete pro účinnou jednorázovou propagaci knihy za nejdůležitější?

Asi nějaký dobrý nápad. Neotřelost. Ale nevím, jestli dobře rozumím otázce, protože jednorázová propagace, dle mého soudu, moc účinek nemá. Důležité je informace opakovat a provázat.

Jak byste svou kampaň naplánovali, kdybyste měli k dispozici jen minimální finanční prostředky a přesto chtěli knihu vydat?

Zde je asi nejlepší cesta přes sociální sítě, kreativní virální marketing, který je ovšem sám o sobě málo účinný, vždy je lepší mix. Pak je tu čas a osobní iniciativa, na tu věříme. Prostě s lidmi co nejvíce komunikovat, pořádat čtení, besedy, přesvědčit je, předstvit se jim. Psát blog o psaní knihy, apod. Ale je-li to alespoň trochu finančně možné, zvolit nějaký další prostředek na podporu, alespoň minimální.

Co byste udělali, kdybyste neměli předem s marketingem žádné zkušenosti a měli jen napsanou knihu?

Upřímně? Hledali bychom pomoc u nakladatele, který by nás zaštítil. Jinak je ta cesta trnitá a bolestná. Kniha, ať už ji vnímáme jako literaturu nebo jen čtivo do vlaku, je tovar, produkt. Pokud má autor ambice knihu dostat na trh a prodat ji mnoha lidem, bez  alespoň nějakého marketingu se prostě neobejde. Nemá-li zkušenosti, možnosti nebo odvahu, pak by měl najít společnost, která se jej v tomto směru ujme. Ale lehké to rozhodně není.

Jaké tři věci byste poradili autorovi, který se chystá vydat svou první knihu?

Ať se snaží získat co nejvíce informací o tom, jaká je situace na trhu a jak celý proces probíhá. Je to nezbytné k vydání knihy. Napsat knihu je jedna věc, vydat ji druhá. Obě jsou nesmírně těžké. Naštěstí existují návody, jak se s tím porvat a mezi ně patří i Váš ebook, který je opravdu perfektním nástrojem pro takového autora. Nevzdávat se, ale hledět na věc realisticky. A dělat to poctivě a s vášní, která někdy i ty zaběhnuté koleje dokáže nabořit.

Komentář rozhovoru z hlediska autora jakékoli knihy

Všimněte si, jak autorka dokáže svou knihu krátce a výstižně popsat tak, aby pokryla obsah děje a zároveň vystihla svou cílovou skupinu zákazníků, kteří právě určitě zbystřili pozornost. Zároveň zdůraznila i poučný přínos knihy,  což bude hrát důležitou roli u rodičů při rozhodování o koupi. Podobně musíte umět popsat svou knihu vy. Krátce shrňte děj a pak jasně řekněte, pro koho je kniha určena. Vyjádření si sepište, nechte krátce odležet a pak opravte. Nakonec se jej naučte nazpaměť. Musíte ho umět odříkat, i kdyby vás někdo vzbudil ve tři ráno, i když takhle se rozhovory většinou nedělají 😉 Nesmí vás tedy touto otázkou nikdy nikdo zaskočit.

Autorka dokázala knihu nejen dopsat, ale věnovala dostatečnou pozornost i marketingu, protože si jako profesionál uvědomuje, že bez propagace by bylo celkem jedno, jak je kniha dobrá. Nedostala by se k lidem a nemohla by předat své poselství. V první řadě využila zdroje, které jsou jí jako moderátorce blízké nebo které běžně používá v práci. To stejné platí i pro vás, a nemusíte jít rovnou do televize.

Sepište si všechny zdroje, které máte po ruce. Mohou to být kotakty, které máte – kamarádi či spolužáci novináři, fotografové, jejich technické možnosti; třeba vám něco poskytuje vaše zaměstnání, nebo díky koníčku máte šikovnou znalost; hledejte všechno, co vám může pomoci s propagací knihy. S uspořádáním křtu, veřejného čtení, s proniknutím do médií, s know-how které nemáte a potřebujete, s fotografiemi či videem, webovými stránkami, prostě propagací obecně. Pak seznam použijte a požádejte je o pomoc.

Nejdříve ze všeho ale musíte vědět, pro koho je vaše knížka určena a kde se váš čtenář pohybuje. (To je jeden ze základních předpokladů knižního marketingu. Málokdo má tak široké cílové publikum, jako právě Soví příběh.) Ze svých zdrojů pak použijte pouze ty, které zprávu o knize dostanou k jeho uchu. Podrobněji se o tom rozepisuji v eBooku Propagace knih, který je školou pro autory, jak zvýšit prodeje své knihy zadarmo a z pohodlí svého domova.

Všimněte si také zmínky o neúčinnosti facebookové reklamy. Manželé Ulčovi tedy své výsledky měří, a díky tomu mají informace o tom, které činnosti jsou účinné a které ne. Vy musíte své výsledky taky měřit, čehož lehce dosáhnete třeba zdarma dostupným nástrojem Google Analytics, jehož kód si jen necháte vložit do svých stránek. Vyhnete se tím investicím do reklam, které se nevyplatí. Kromě toho je to výborný nástroj pro vylepšování vašich prodejních stránek a tedy zvyšování jejich konverzí, lidsky řečeno pro zvýšení prodejů vaší knihy. I o tom se rozepisuji v eBooku Propagace knih.

Propagovat svou knihu prostě musíte, ale je jen na vás, jaký způsob propagace zvolíte. Může to být něco, co je vám blízké, a k tomu se naučte něco nového. Dělejte nové věci, abyste mohli dosáhnout nových výsledků. Měřte a přehodnocujte, v jakkoli malém měřítku. Šetří to vaše peníze.

Marketing se dá dělat i zadarmo a zvládne to každý, kdo se umí pohybovat na internetu. Zvládnete to i vy, ale musíte s tím konečně začít.

Kam pokračovat: 5 věcí, bez kterých propagace vaší knihy nebude nikdy fungovat

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Vydáváte knihu? Natočil jsem videokurz, který vás naučí vydat si ji co nejlevněji.

Zpět na titulní stránku blogu

 

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů