Vydat knihu na Amazonu?

Amazon je největší tržiště světa, zájem o něj neustále stoupá a tím i počet jeho zákazníků, a nabízí mnoho příležitostí, jak se “přiživit” na jeho megaúspěchu. Jednou z nich je možnost vydat jeho prostřednictvím e-knihu.

Je to varianta pouze pro autory, kteří mají velké ambice, ale měl jsem pocit, že by tento web nebyl kompletní, kdybych o KDP nenapsal ani jednou.

To hlavní, co Amazon nabízí, je přístup k obrovskému množství zákazníků, tedy slovy obchodníka k “mohutné poptávce, kterou můžete uspokojit a vydělat přitom velké peníze”. Má to jedno hlavní “ale”, které má naštěstí jednoduché, i když trochu nákladné řešení.

Základní podmínka

Na Amazonu většinou moc nenakupují Češi. I kdyby, je nás tak málo, že by se tím ztratila největší výhoda Amazonu – poptávka od spousty lidí připravených k nákupu, ale – mluvících převážně anglicky. Pokud byste tedy chtěli svou knihu na Amazonu prodávat, musíte ji nechat přeložit do angličtiny.

To by nebyl až takový problém, ale je to ještě trochu složitější.

Knihu tam nechcete vydat jen proto, aby byla na světě, ale aby měla úspěch a lidé ji četli. Zádrhel je v tom, že ne všechny knihy, žánry nebo témata na Amazonu “letí”. A v těch oblastech a tématech, ve kterých knihy lidé kupují nejvíc, také vládne největší konkurence.

Abyste tedy zjistili, zda má vaše kniha na Amazonu šanci na slušné prodeje a jakou bude mít konkurenci, chce to  nejdřív podniknout průzkum zájmu západního trhu o vaše téma, rozbor vyhledávanosti klíčových slov, a pokud se rozhodnete “do toho jít”, tak také průzkum možností reklamy a naplánování strategie zveřejnění a propagace.

Tuto práci sice můžete částečně outsourcovat, například vám může nějaký Filipínec přes Fiverr vyhledat všechny blogy a autory, kteří se na západě vaším tématem zabývají, ale to hlavní, rozhodnutí, plánování či zadávání reklamy, budete nejspíš muset udělat vy. A také potřebujete obsluhovat svou autorskou centrálu, jejíž rozhraní je opět v angličtině.

Ovládat angličtinu zhruba na úrovni “středně pokročilý” se tedy dá považovat za absolutní základ.

piktogram - kniha

Konkurence na Amazonu

Západní autoři používají KDP (Kindle Direct Publishing) – publikační platformu Amazonu – už léta, a zabydleli se na ní. Internet je plný návodů (opět v angličtině), jak ze své knihy udělat bestseller, jak optimalizovat stránku knihy na KDP, jak získat co nejvíc feedbacku (referencí) a dokonce jak vydat knihu, kterou jste ani nenapsali.

Ano, i to jde. Někteří lidé (protože autory je nazývat nelze) podnikali na Amazonu původně v jiném oboru (třeba prodávali různé produkty pod vlastní značkou – tzv. “private label”) a v rámci diverzifikace příjmu se pustili i do knih: Vyhledávají nejprodávanější kategorie knih, pak knihu vymyslí a najdou tzv “ghost writera” – člověka, který pro ně knihu napíše “na zakázku”.

Jaká kniha se dá takhle stvořit? Třeba kuchařka na přípravu koktejlů. Posbírá se spousta receptů volně putujících po internetu a na fotky lze opět najmout fotografa, který odvede veškerou práci. Dalším oblíbeným tématem je třeba osobní rozvoj a rozvoj byznysu, protože o tom ví něco každý, kdo po takové cestě už sám pár mil ušel. Není na tom nic špatného, obzvlášť, je-li kniha dobrá.

Jelikož máte knihu už napsanou a nemůžete si svobodně vybrat žánr, je průzkum poptávky v podstatě nezbytností, chcete-li uspět. Chcete předem vědět nejen to, jaká je poptávka ve vašem žánru, ale také to, jak velká konkurence tam na vás čeká. Pokud bude vyhledávanost tématu a klíčových slov nulová nebo mizerná, je mizerná i šance, že vaši draze přeloženou knihu vůbec někdo najde.

Můj postup při průzkumu by byl aktuálně tento:

Popsat co nejlépe knihu a jaký průzkum přesně potřebuji provést, a nechat ho přeložit do angličtiny (profík to udělá lépe, rychleji a tudíž i levněji než já sám) a zadat průzkum trhu virtuálnímu asistentovi přes Fiverr.

Pak si jeho nálezy projít a vypsat si klíčová slova relativní k mému tématu, zaplatit si na měsíc MerchantWords a tam si udělat průzkum vyhledávanosti těchto slov na Amazonu. Teprve v této fázi bych zjistil, zda má můj projekt vůbec šanci na úspěch, nebo ne.

Berte můj návod s rezervou. Netvrdím, že nemůžete uspět bez průzkumu, ale já si vážím svého času a než do něčeho investuji spoustu energie, chci vědět, zda mám vůbec šanci uspět.

piktogram - kniha

Jak to funguje

Technicky je to celkem snadné.

Vytvoření účtu na KDP je zdarma. Nahrát přeložený a opravený text na KDP je hračka a na YouTube lze najít spoustu návodů. Samozřejmě v angličtině.

Pak dostanete na výběr ze dvou možností. Publikovat knihu v rámci exkluzivního programu Amazonu “KDP Select”, nebo “jen tak”, prostě knihu zveřejnit.

KDP Select

Pokud zvolíte tuto možnost, dáváte Amazonu na 90 dní naprostou exkluzivitu (lze využít opakovaně) a nesmíte v této době anglickou e-knihu prodávat nikde jinde. Proč byste to měli udělat?

Kvůli promo akcím, které program umožňuje. Na začátku vaše kniha nemá žádné recenze (reviews) a ty nezbytně potřebujete, aby se kniha prodávala. Prodej na Amazonu je na tom téměř založen.

V rámci KDP Select dostanete možnost nabídnout knihu až na 5 libovolně zvolených dní zdarma, kdy si ji může přečíst kdokoli, kdo má program KDP Select předplacen. Lidé si vaši knihu sice nekoupí, když nemá “reviews”, ale zadarmo už si ji spousta lidí stáhne, a pokud je kniha dobrá, zanechají občas i recenzi. Čím víc dobrých recenzí takhle nasbíráte ve dnech, kdy je kniha zdarma, tím lépe se bude prodávat v době, kdy stojí třeba $5.

Navíc tím zvyšujete hodnocení knihy interním algoritmem Amazonu, tzv. BSR (Best Seller Rank), který určuje, jak vysoko ve vyhledávání se kniha ukáže.

Až získáte dobrý BSR a spoustu recenzí, bude se kniha dobře prodávat i bez promoakcí, ale bez těchto dvou ingrediencí, byť by byla sebelepší, moc nadějí nemá.

Také lze využít programu “Kindle countdown deals”, který vám umožňuje dát knihu na limitovaný čas se slevou, nebo knihu zapojit do “Kindle Unlimited”, kdy si předplatitelé mohou za $10 měsíčně jakoukoli knihu stáhnout zdarma a Amazon vám pak platí podle počtu stran, které čtenář přečetl. Z prodané knihy pak můžete dostávat buď 35 %, nebo 70 %.

piktogram - kniha

Úspěch na Amazonu

Nic není nemožné, a jsem ten poslední, kdo by chtěl někoho odrazovat od realizace jeho velkých plánů. Naopak, držím mu palce. Ale rovněž jsem příznivcem realistických očekávání.

V první řadě je potřeba definovat, co pro vás “úspěch” vlastně znamená. Pro někoho je to stát se autorem bestselleru (to se podaří málokomu), pro někoho prodat 10 000 kusů a pro někoho už to, že překoná všechny překážky a knihu na KDP vůbec dostane. Dokud nevíte, co je pro vás úspěch, nepoznáte, až ho dosáhnete.

Máme horší startovní pozici, než naši západní kolegové. O KDP slýchají už dlouhá léta ve své rodné řeči, znají trh a nemají žádné zábrany komunikovat v angličtině, knihu nemusí překládat. A také jsou zvyklí něco investovat, aby něco vydělali, a jejich měna má větší kupní sílu než naše.

Můj čistě osobní názor je, že pokud se chcete stát světovými autory a myslíte, že na to máte, měli byste to zkusit – není to tak těžké, vstupní náklady jsou ve srovnání s jinými způsoby minimální (nepočítám překlad, který k tomu potřebujete tak jako tak) a nemusíte se zabývat distribucí. Ale doporučuji nejdřív alespoň půl roku KDP studovat a vytvořit si promyšlený strategický plán “launche”. Ať ten pokus stojí za to. A když už budete mít překlad, podívat se i po dalších možnostech a vhodně je nakombinovat.

Pokud to ale chcete zkusit jako zdroj přivýdělku, tak raději na Amazonu zkuste “Online Book Arbitrage” nebo “Amazon Merch”, v těch vyděláte mnohem víc peněz za kratší dobu a máte mnohem větší šance uspět. Pokud se o nich chcete dozvědět víc, najděte si epizody 5 a 68  v  „Silent Sales Machine Radio“ podcastu Jima Cockruma (najdete ho na iTunes, které lze sledovat na jakémkoli zařízení – já je mám na Windows).

*

Pro ty, které téma KDP zajímá hlouběji, uvádím pár odkazů, na kterých dostanete více informací:

Návod krok po kroku, jak publikovat knihu na KDP nebo CreateSpace (CZ, video)

Kindle Direct Publishing (home & about)

AmazonEducation – Publishing (vzdělávací program Amazonu)

How To Publish A Kindle eBook Today On Amazon (video, 4.39 min.)

Amazon KDP and Kindle Unlimited: What It Means for Authors and Publishers (blog)

 

Další možnosti publikování knihy v USA:

Barnes & Noble PubIt!

iTunes

CreateSpace

Uvažovali jste někdy o vydání v angličtině? Co vás zastavilo? Nebo jste to dokázali? Napište mi do komentářů pod článkem a podělte se o své zkušenosti!

 

Kam pokračovat: Vydání e-knihy: Když je autor aktivní, pomáhám mu

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Vydáváte knihu? Natočil jsem videokurz, který vás naučí vydat si ji co nejlevněji.

Zpět na titulní stránku blogu

Uložit

Uložit

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Komentáře
  1. Jakub Trpiš napsal:

    Skvělý článek. Tohle jsem opravdu potřeboval vědět 😉. Já bych si překlad mých knih do angličtiny moc přál, akorát jsem dosud bojoval s tím, že to bude moc drahé, případná propagace bude náročná nebo neseženu kvalitního překladatele. Nevíte, kde překladatele poptat?

    • Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den, my jsme překladatele na celou knihu zatím potřebovali jen do němčiny, takže v tomhle Vám bohužel asi neporadím… Já bych se podíval do zahraniční literatury, vyčetl z tiráže, kdo to překládal a zkusil je dohledat na internetu a oslovit s poptávkou.

  2. Nigredo napsal:

    Díky za super článek! Myšlenka překladu a vydání přes Amazon se mi už nějaký ten pátek převaluje v hlavě. Momentálně řeším problém, na koho se obrátit s překladem. Různých agentur je samozřejmě na netu plno, ale jak vybrat toho kvalitního? Navíc bych považoval za nutné, aby minimálně proofreading dělal rodilý mluvčí. Nemáte nějaké tipy? Angličtinu mám sice vystudovanou, ale na opravdu kvalitní překlad si přece jen nevěřím (a taky se mi do něj úplně nechce).

    • Jiří Nosek napsal:

      Korekturu svěřit rodilému mluvčímu je 100 % dobrý nápad. Překlad – jako u p. Trpiše, podíval bych se do kvalitních překladů, vypsal si z tiráže překladatele a pak hledal na internetu…

  3. Antonio napsal:

    Moc hezký článek. Řeším stejnou věc jako Nigredo – angličtinu ovládám, ale ne tak, aby kniha byla dostatečně kvalitní. Pokud by se Vám podařilo zpracovat toto téma do článku, byl bych nesmírně vděčný.

    A zeptám se ještě na jednu věc – v textu hovoříte stále jen o vydání prodeji elektronické knihy na Amazonu. Proč není řeč o prodeji tištěné knihy? Článek o srovnání výhod, nevýhod a nákladů obou verzí by také mohl být zajímavým počtením…

    • Jiří Nosek napsal:

      Téma „překlady“? Nevím, nemám s tím dost zkušeností a do takových témat se raději nepouštím 🙂 Na Amazonu se vydávají e-knihy, tištěné knihy se, pokud vím, PRINT-ON-DEMAND vydávají přes CreateSpace – ale ten už prý vlastní také Amazon. Tohle téma bych musel také nejdřív nastudovat, než o tom budu schopen napsat.

  4. Lenka napsal:

    Děkuji za skvělí článek, mě by v tuhle chvíli hlavně zajímaly náklady na překlad 🤔 Jinak Amazon má už i “kamenné” obchody, kde nabízí tištěné knihy.

    • Jiří Nosek napsal:

      Něco takového jsem slyšel, ale hlouběji jsem to nestudoval. My jsme cestu na Amazon s matčinou knihou Chraňme muže dočasně vzdali, nemám na to kapacity, vydávám teď téměř permanentně tak 6–8 knih najednou.

  5. Petr Švec napsal:

    Další skvělý článek z dílny Jiřího Noska 🙂 Nastudovat takové téma muselo stát pěknou porci času. Klobouk dolů. S tím překladem je to bohužel hlavně o penězích. Na internetu takové nabídky sice jsou, ale pohybují se kolem 300 Kč za normostranu. Dejte tomu, že jsme napsali knihu, která čítá 300 normostran a rázem jsme na 90 tisících. A ještě to může nakonec být pěkný průšvih, protože pokud nemá překladatel cit pro beletrii, může zcela zabít autorův rukopis. Jediná spolehlivá cesta je ta, kterou už nastínil sám pan Nosek. Taková Linda Bartošková nebo Pavel Medek, to jsou kapacity v překládání z angličtiny do češtiny, ale obráceně to může (ale nemusí) být úplně jiná káva.
    Každopádně moc děkuji za tento „uno perfecto“ článek. Zase má člověk o čem přemýšlet 🙂

    • Jiří Nosek napsal:

      Já dělám na Amazonu „Online Book Arbitrage“, takže k němu mám blízko. Amazon nabízí tolik různých příležitostí…


Warning: file_get_contents(): http:// wrapper is disabled in the server configuration by allow_url_fopen=0 in /mnt/data/accounts/r/realphoto/data/www/vydaniknihy.cz/www/wp-content/themes/mioweb/skin/comments.php on line 32

Warning: file_get_contents(http://vydaniknihy.cz/wp-content/themes/mioweb/modules/visualeditor//images/icons/left.svg): failed to open stream: no suitable wrapper could be found in /mnt/data/accounts/r/realphoto/data/www/vydaniknihy.cz/www/wp-content/themes/mioweb/skin/comments.php on line 32

Warning: file_get_contents(): http:// wrapper is disabled in the server configuration by allow_url_fopen=0 in /mnt/data/accounts/r/realphoto/data/www/vydaniknihy.cz/www/wp-content/themes/mioweb/skin/comments.php on line 33

Warning: file_get_contents(http://vydaniknihy.cz/wp-content/themes/mioweb/modules/visualeditor//images/icons/right.svg): failed to open stream: no suitable wrapper could be found in /mnt/data/accounts/r/realphoto/data/www/vydaniknihy.cz/www/wp-content/themes/mioweb/skin/comments.php on line 33

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *