Otestujte se: Jsem na vydání připraven?

Bez plánu riskujete spoustu peněz

Být připraven na vydání knihy neznamená jen mít dopsaný text. Znamená to, že jsem celou akci promyslel a vím, kdy a co mám udělat, aby všechno dopadlo skvěle. Vím kdy knihu vydám, jak bude vypadat, kdo ji zaplatí, jakým způsobem ji „dostanu mezi lidi“ a co budu dělat pro to, aby se o ní dozvěděli další lidé.

start1

Do toho se nikomu nechce. Lidé neradi plánují, když s dotyčnou činností nemají zkušenost. Podívejte se na to jinak. Chtěli byste se do míst, která vůbec neznáte a kde jste nikdy nebyli, podívat s mapou nebo bez ní? Navíc, když vážně chcete dojít až do cíle? Já bych si rozhodně nejdřív načrtl alespoň body, kterými budu muset projít.

Co tedy máte před vydáním zvážit?

  • Parametry knihy
  • Způsob distribuce
  • Financování
  • Načasování
  • Propagaci a zázemí

Parametry knihy

Musíte si udělat jasno v tom, kolik kusů chcete vydat, jaký bude mít kniha formát a jakou vazbu, a pokud vám na tom záleží, tak i jaký chcete použít papír a jak chcete mít v knize řazené barevné stránky, pokud tam nějaké jsou.

Tímto tématem se podrobně zabývá e-book zdarma Výroba knihy SAMODOMO, proto jej nebudeme znovu podrobně probírat.

Způsob distribuce

Je mnoho způsobů, kterými můžete svou knihu dostávat ke svým zákazníkům – čemuž se říká obecně distribuce. Můžete ji předávat osobně z ruky do ruky, pokud je jen pro pár přátel. Můžete ji také posílat poštou, zařídit si prodej u kamaráda v jediném e-shopu nebo využít služeb celorepublikových distributorů. Musíte ale mít jasno předem. Například v posledním případě zřejmě budete chtít na celou výrobu využít nakladatelství, které má s distributory smlouvu. Distributoři se s jednotlivými autory vůbec nebaví a s knihami, které vás stály desítky tisíc, si pak můžete leda podložit květináč.

Nejčastější je kombinace, jeden způsob ale většinou převládá. Najděte ten svůj!

Financování

Knihu můžete, ale také nemusíte vydat za své peníze. Lze například podniknout internetovou crowdfundingovou kampaň kdy lze peníze vybrat od příznivců projektu, nebo si sehnat sponzora. Podrobně tento způsob financování rozebírám v e-booku zdarma „Už nechci psát do šuplíku„.

Peníze je potřeba mít alespoň domluvou zajištěné předem, abyste se mohli soustředit na proces vydávání samotný.

Načasování

Víte, kdy chcete, aby byla kniha „venku“? Věřte mi, záleží na tom. Určitě nechcete knihu o ruční výrobě vánočních ozdob vydat v květnu nebo zahrádkářský manuál k zazimování chalupy v lednu. Některá období roku jsou k vydání právě té vaší knihy vhodnější, jiná nikoli. Lidé se chystají na dovolenou, případně se vrací z prázdnin, jindy nakupují na Vánoce, někdy mají těsně před výplatou a jindy po ní, do určité části roku spadá spousta nutných výdajů a do jiné ne… S tím úzce souvisí znalost vašeho ideálního cílového zákazníka. Musíte vědět, kdo to je, jak se chová a jak vypadá jeho život.

Propagace a zázemí

Určitě to nemusí zajímat toho, kdo plánuje vydat pouze 1, 20 nebo třeba i 50 výtisků knihy. Od stovky výš už byste o tom přemýšlet měli.

Jak zařídíte, aby se lidé o vaší knize dozvěděli? Pokud jim to nesdělíte vy, nikdo jiný to neudělá. Kde budou veřejně dostupné všechny informace o knize, včetně možnosti si ji přímo objednat či koupit? Kam dáte pozitivní recenze a doporučení? Vystavíte ukázky? Postavíte webové stránky? Budete používat sociální sítě – a jak? Máte možnost si domluvit autogramiádu nebo veřejné čtení?

Do většiny věcí se v životě většina lidí vrhá po hlavě a bez plánu. A jejich výsledky tomu odpovídají. Opět vám připomínám – kniha vás stála spoustu práce. Nevyhoďte ji oknem a PLÁNUJTE!

Podrobný popis, jak dělat účinný knižní marketing z pohodlí domova a jak knihu propagovat před, v průběhu i po vydání, najdete v e-booku Propagace knih, který jsem dokončil na podzim 2015 a ve kterém poskytuji podrobný návod na propagaci svých knih a tvorbu čtenářské komunity pomocí ověřených technik, které používá velká část autorů bestsellerů po celém světě.

Máte už alespoň přibližnou představu, jak bude vaše kniha vypadat? A jak budete svou knihu šířit mezi čtenáře? Napište mi do komentáře pod článkem, jak to máte právě vy!

Kam pokračovat: Peníze na knihu nemusí být vaše

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Zajímá vás, jak vypadají moje živé kurzy „Jak si vydat knihu“?

Zpět na titulní stránku blogu

 

Uložit

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Komentáře
  1. vaclav napsal:

    Škoda, že jsem si tyhle články nemohl přečíst dřív – když jsem se mordoval s naší knížkou. Jak jsem sehnal peníze? Ukecal jsem známýho, který na knížku dal 35tis. Z toho se zaplatil tisk. Kniha zaměřená na psychologii (formát A5 – 160 stran – 1000 výtisků). Já mu za to na poslední stránku udělal reklamu jeho společnosti.
    Vydavatelství jsme z důvodu velkých provizi za prodej odmítli.
    10% jsme prodali přes své webové stránky – se zbytkem jsem spolu s dodákama běhal do neoluxoru každý měsíc, než se to vyprodalo.
    Dotiskávali jsme.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.