“Nakopněte” svou profesi: vydejte knihu!

Knihy si zdaleka nevydávají jen spisovatelé a básníci. Kniha může sloužit i jako geniální marketingový nástroj, který nastartuje vaši kariéru a vystřelí vás mezi experty na dané téma. Neexistuje zřejmě lepší způsob, jak přesvědčit “svět” o tom, že se v něčem vyznáte a máte to v malíčku, než napsat a vydat o tom knihu.

Kniha je ta nejlepší vizitka. Ať už se jdete ucházet o velkou zakázku, o práci nebo spolupráci, a protistrana bude mít na výběr skupinu lidí, které vidí poprvé v životě a o nichž nic neví, zatímco jeden z nich napsal o svém oboru knihu, koho myslíte, že zvolí? Koho zvolí zákazník při výběru zpracovatele své zakázky, neznámou firmu, nebo odborníka, jehož knihu četl a o němž “ví”, že tématu opravdu rozumí?

Vyčleňte se z davu

Nemluvíme tu o 300 stránkách nabušených odbornými informacemi. Můžete vydat jen padesátistránkovou brožurku. Důležité je, co o vás bude vypovídat.

Stačí velmi málo, abyste nějakému oboru rozuměli lépe, než 90 % lidí, které téma zajímá. Informace jsou dnes všude, ale procento lidí, kteří pokračují v učení i po škole, nějak závratně nevzrostlo. A pokud se nějakému oboru věnujete víc než pět let, jste pravděpodobně mezi horními 5 % lidí, pokud jde o množství vědomostí o něm.

Nemusíte být ale jen odborníci přímo ve svém oboru, může to být něco, co s ním jen souvisí: Etické podnikání. Základy špičkové péče o zákazníky pro drobné živnostníky. Můžete psát dokonce i o tom, jak si víc všímat drobných každodenních radostí a mít větší radost ze života. To všechno o vás vypovídá a dává vám do ruky konkurenční výhodu.

Jednak o vás už sám fakt, že jste napsali a vydali knihu, říká, že si dokážete věci naplánovat, systematicky na nich pracovat a dotáhnout je do konce. Také to o vás říká, že nejste jen “zviřátko”, že dokážete něco vytvořit a předat, že zkrátka dokážete víc než ostatní.

Ne každý ví, jak neuvěřitelně snadné je dnes vydat knihu. Ale i kdyby to byl všeobecně známý fakt, stále je jen poměrně malé procento lidí, kteří ji dokážou napsat a dokončit. Už jen to vás jasně vyčleňuje z davu.

Abychom si rozuměli: Vůbec nezáleží na tom, kolik kusů vydáte, kolik se jich prodá a zda se vám peníze prodejem vrátí. Vydat jich prostě můžete jen tolik, kolik si můžete momentálně dovolit zaplatit. Návratnost investice leží u takového druhu knih úplně někde jinde – ve vaší prestiži. A nepřímých způsobů, jak můžete z vlastní knihy těžit, je ještě víc.

Rodinné zlato – seznam

Knihu si pořídí si jen ten, kdo má o téma zájem, a je-li to přímo kniha z vašeho oboru, samozřejmostí bude asi vložená přímá či nepřímá reklama pro vaši firmu. V ještě lepší pozici budete, máte-li například na svých webových stránkách přichystaný nějaký bonusový materiál ke stažení za e-mail: rozhovory s odborníky, případové studie, checklisty a pracovní sešity nebo tréningový kvíz.

Pak můžete své “přesně zacílené” čtenáře přes odkazy v knize směrovat rovnou do své e-mailové databáze, a každý, kdo nějakou vybudoval (ne koupil – to jsou spammeři), vám potvrdí, že je to to největší bohatství, jaké může podnikatel mít. Databáze, ve které jsou lidé dobrovolně a rádi, protože díky tomu něco hodnotného dostávají.

Můžete také vydat pár knih tištěných pro trh, a k tomu udělat elektronickou verzi knihy, kterou dáte ke stažení zdarma za e-mail.

Vyrábíte nebo prodáváte něco?

Knihou můžete také dělat reklamu svým produktům.

Prodáváte-li foťáky, učte lidi fotit a přitom jim ukazujte, jak udělat úžasné fotky pomocí nastavení, které umožňují jen vaše aparáty; pokud kuchyně, ukažte, jak snadné může být “workflow” při vaření ve vaší kuchyni; pokud vany, můžete napsat knihu o vlivu koupání či různých druhů koupelí na organismus či kůži a doprovodit je fotkami svých van při užívání; outdoorové zboží pomůžete prodávat třeba sbírkou zákaznických příběhů, jak jim vaše zboží pomohlo v nějaké extrémní situaci nebo popisem vlastního testování. Jsou to jen příklady, snad jste pochopili princip.

Prodávat nebo rozdávat?

Zvláště pokud jde o tenčí brožurku, můžete ji rozdávat, třeba k většímu nákupu nebo zakázce. Zákazník bude rád, že dostal něco navíc, a vy tím do jeho domácnosti propašujete “trojského koně”, díky kterému si možná časem koupí další produkty a služby.

Pokud ji budete chtít prodávat, neměla by působit jako reklamní materiál, takže v takovém případě reklamou velmi šetřete. V případě rozdávání se naopak rozumí jaksi samo sebou, že když už jste to zaplatili a rozdáváte zadarmo, nějakou reklamu si tam uděláte.

Vždy ale musí obsahovat nějakou hodnotu, nemluvíme o reklamním katalogu, ale o knize určené pro čtení.

To nezvládnu?

Nejste-li si jisti, že byste to zvládli, jděte na to chytře – nejdřív si to zkuste “nanečisto”: Napište eBook a dejte jej ke stažení zdarma – za e-mail. Nebo začněte psát na dané téma blog. A pokud víte, že máte dostatečné vědomosti, ale nemáte je utříděné nebo se bojíte do knihy pustit, začněte nejdřív sepisovat obsah. Za to nic nedáte a k ničemu vás to nezavazuje, ale časem mohou přijít další nápady, když to jednou dáte mozku „za úkol“.

Jdu napřed

Když jsem pochopil, jak neuvěřitelně silný nástroj v podnikání může kniha být, neváhal jsem ani vteřinu a pustil jsem se do toho. Abyste se měli čeho chytit, nechám vás nahlédnout do své “kuchyně”:

První měsíc jsem jen vymýšlel strategii jak obsahu knihy, tak jejího následného šíření. O čem bude, v jakém tónu, co všechno má pokrýt, jaký je její účel a jak ji pak dostanu mezi lidi, aby to všechno dohromady pasovalo. Pak jsem se pustil do přibližného obsahu.

Každý den na tom pracuji jen 30 minut, ale nikam nespěchám, záleží mi hlavně na kvalitě. Umínil jsem si, že to musí být můj “majstrštyk”, když už to dá tolik práce. Dávám proto podvědomí čas, aby přišlo s vlastními nápady a jen ho udržuji v činnosti tím, že se knihou každý den půlhodinu plánovitě zabývám. Když pak dělám něco jiného nebo spím, moje podvědomí na “problému” dál samo pracuje a občas přichází v souvislosti s knihou s nápady ve zcela nečekaných chvílích. Ještě že mám hlasový záznamník na mobilu, abych si to mohl okamžitě poznamenat. Nezaznamenaný nápad totiž mizí během přibližně 45 sekund.

První obsah měl čtyři oddíly a asi třicet kapitol. Pak jsem ho začal promýšlet detailněji.

Dnes má stále čtyři oddíly, ale kapitol už asi sto. Začíná se mi v hlavě skládat celý obrázek, a o to mi šlo. Když bude předem dobře promyšlená, napsat ji už bude jen rutina. Potřebné vědomosti už mám.

Paralelně s tím jsem si udělal pár teoretických návrhů, jak má vypadat obálka. Nechal jsem si udělat i dva návrhy přes Fiverr, ale nedopadly na můj vkus nijak skvěle, takový nudný standard, takže jsem je víceméně zahodil. Nevadí, stálo mě to 5 dolarů za jeden, s tím dokážu žít. Udělám si lepší sám.

Dokážete napsat knihu? Dává vám to smysl a vnímáte, jak silný nástroj kniha může být? Pokud vás nenapadá v souvislosti s vaší profesí žádné téma, napište mi, možná společně něco vymyslíme. Stojí to za to!

 

 

Kam pokračovat: Proč jsem si vydal knihu?

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Vydáváte knihu? Natočil jsem videokurz, který vás naučí vydat si ji co nejlevněji.

Zpět na titulní stránku blogu

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *