Jak se vydává kniha: tři oříšky pro autora

Tři varianty vydání knihy a propagace

Máte-li napsaný rukopis a chcete knihu vydat, máte tři možnosti: Najít nakladatele, vydat knihu v zakázkovém nakladatelství nebo vydat si ji zcela sám. Všechny tři způsoby mají své výhody i nevýhody a záleží na vás, které budou podstatné pro vaše rozhodnutí.

Round bookshelf in public library

1. Vydání v klasickém nakladatelství

  • Největší výhodou tohoto způsobu je, že do vydání nemusíte vložit žádné své peníze. Nakladatelství vydání zafinancuje, dají vám jednorázový honorář a potom dostáváte jisté nevelké procento z prodeje knih. Prvotní honorář může být třeba pár desítek tisíc a podle své úrovně a proslulosti autor dostává cca 8–15 % ze zisku.
  • Největší nevýhodou tohoto způsobu je, že není pro každého. Velká nakladatelství si své autory pečlivě vybírají, většinou jich musíte obejít několik a pokud jste neznámý autor, mnohde budete mít štěstí, pokud vám vůbec slíbí, že se na rukopis podívají. Ale možná budete mít právě vy štěstí a svého nakladatele najdete. Přinejmenším to zkuste. Vytipujte si velkého nakladatele, domluvte si schůzku s odpovědným pracovníkem a setkejte se osobně. Na ochotě již poznáte, jak velké vaše šance jsou.

 

2. Vydání knihy „na klíč“

V posledních letech se objevilo mnoho služeb, které nabízejí výrobu knihy na zakázku. Často jsou to velká nakladatelství, která si vytvořila jakousi „přidruženou výrobu“, ale někdy tyto služby nabízejí i tiskárny.

  • Největší výhodou tohoto způsobu vydání je, že se o vydání knihy někdo postará za vás a vy se nemusíte nic učit, ani ztrácet čas hledáním informací, zařizováním a snahou o orientaci ve zcela novém oboru. Navíc, stejně jako v prvním případě, máte někdy k dispozici distribuční síť a tím i knihkupectví po celé republice.

  • Největší nevýhodou tohoto způsobu je, že vydání knihy si musíte zaplatit. Knihy a většina zisku jsou pak vaše a záleží na tom, jak jste schopni knihu sami propagovat a prodávat.

Ale pozor: Služby těchto nakladatelství se velmi liší. Některá nenabízejí možnost distribuce a jiná jen s podmínkami, některá nabídnou knihu pouze ve svém webovém obchodu a jiná si své autory rovněž vybírají. Velmi rozdílné je pak i jednání a následná péče o autora.

Nezávazná kalkulace by měla být vždy zdarma, ale berte v úvahu vše – styl jednání, nabízené služby i následnou péči o autora.

Jedno takové malé nakladatelství provozuje i naše rodina.

3. Samovydavatelství

Samovydavatelství znamená, že si všechno kolem vydání své knihy zařídíte sami. Pro pomoc těmto autorům jsem založil tento blog. Při nízkém počtu vydaných kusů je totiž vydání knihy na zakázku příliš drahé – grafika je totiž vždy stejně náročná a čím méně tisknete knih, tím vyšší jsou náklady na jeden kus.

  • Největší výhodou samovydavatelství je, že můžete hodně peněz ušetřit. Ne všechny, protože minimálně tisk a zknihování vás pár peněz stát bude. Jsou také situace (jako třeba vydání jednoho kusu pro milenku nebo dvaceti kusů pro kamarády), kdy je zvažování jiného způsobu vydání zbytečným luxusem.

  • Největší nevýhodou je, že vše může trvat nečekaně dlouho, výsledek může být zcela amatérský a bude vždy s chybami. Ty jsou dány buď nekvalitním softwarem, nebo nedostatkem znalostí o potřebách tiskáren.

Podrobný návod na sazbu knihy svépomocí i popis očekávatelných chyb popisuji v eBooku zdarma „Vydání knihy SAMODOMO„.

Jak je to s propagací autora a knihy?

Abyste chtěli nějakou knihu, musíte se o ní nejdříve dozvědět. Podíváme se, jak je to v jednotlivých případech s reklamou a propagací.

1.

Velká nakladatelství využívají zejména „velkou“ reklamu. Vývěsní plochy v metru, billboardy nebo letáky, PPC reklamu na internetu i reklamu v médiích.

Ale ruku na srdce: Viděli jste někdy někde „velkou“ reklamu na knihu naprosto neznámého autora? Ani velká nakladatelství vás moc neproslaví a chcete-li se stát uznávaným autorem, budete se stejně muset zapojit i vy a začít sebe a své knihy aktivně propagovat.

2. a 3.

V obou případech je propagace na vás. Vy musíte být těmi, kdo vykřičí do světa „haló, jsem tady a mám pro vás úžasnou knížku!“. Dobrá zpráva je, že kdo má internet, má v tomhle směru ty nejúžasnější možnosti, jaké kdy autor měl. Nemusíte mít peníze, pouze čas a touhu „dostat knihu mezi lidi“.

Podrobný popis, jak dělat účinný knižní marketing z pohodlí domova a jak knihu propagovat před, v průběhu i po vydání, najdete v e-booku Propagace knih, který jsem dokončil na podzim 2015 a ve kterém poskytuji podrobný návod na propagaci svých knih a tvorbu čtenářské komunity pomocí ověřených technik, které používá velká část autorů bestsellerů po celém světě.

A co vy? Která ze tří uvedených metod vám připadá nejvhodnější pro vás? Máte vůbec na vybranou, nebo vás něco limituje jen pro jednu variantu – a co to je? Napište mi do komentáře pod článkem!

Kam pokračovat: Vydání knihy vlastním nákladem: Co chci a jak na to?

 

 

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Zajímá vás, jak vypadají moje živé kurzy „Jak si vydat knihu“?

Zpět na titulní stránku blogu

 

Uložit

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Share the joy
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.