Jak prodávat starší knihy?

Předsevzetí vzdejte rovnou a udělejte si smysluplný plán

Většina novoročních předsevzetí vezme zasvé už v průběhu prvního měsíce. Na vině bývá hned několik faktorů, především slabá sebedisciplína, příliš velký cíl a nejasné určení konkrétních cílů i s jejich termíny. Pokud máte stejný problém, zkuste ho odstranit pomocí jednoho z nejúčinnějších receptů, jaké jsem na internetu našel.

Nebo svá obecná předsevzetí vzdejte rovnou a podíváme se společně na to, co byste si mohli jako autor předsevzít, či spíš naplánovat, aby se na vaši knihu přestalo prášit a lépe si našla cestu ke svému čtenáři.

2016 nový start foto

Ideálním časem, kdy se můžete zbavit i části starších skladových zásob knih, jsou Vánoce. Poslední předvánoční sezónu jste nenávratně prošvihli. Ale příště už tomu tak být nemusí. Máte dost času se na ni připravit. Ale MYSLET na ni musíte začít hned.

Předvánoční trh začíná, řekněme, koncem října. Máte tedy celých osm měsíců, abyste si připravili půdu a v předvánočním čase se pak zbavili části nákladu, který vám leží doma. Aby to opravdu fungovalo, musíte mít plán. A právě ten si nyní začneme vytvářet. Připraveni? Tak jdeme na to.

Protože vaše kniha nebude novinka, potřebujete vytvořit něco aktuálního, s čím knihu „svezete“. Nemusí to být zrovna nová kniha. Může to být nějaká společenská akce na stejné téma, jako má vaše kniha, můžete se také spojit s někým, kdo má k tématu vaší knihy blízko a využít jeho aktivity a kontaktů. Uvedu pár příkladů:

Cestopis o Maroku: Spojil bych se s cestovní kanceláří cestující do Maroka a nabídl jim knihu za výhodnou cenu jako bonus k zájezdům. Nebo uspořádal sérii promítání fotografií cestovatelů po Maroku s výkladem a nabízel knihy na těchto akcích.

Kniha pohádek pro děti: Spojil bych se s dalšími dětskými autory a nabídl knihy společně v balíčku za výhodnou cenu, a k tomu uspořádal sérii společných večerů pro děti a rodiče s předčítáním pohádek.

Životopisný román: Vybral bych nejsilnější téma, které se románem prolíná (nevěra, rozvrat rodiny, závislost, historická událost apod.) a uspořádal veřejnou diskusi za podpory organizace, která se tímto problémem zabývá.

A tak bychom mohli dlouho pokračovat. Potřebujete zkrátka „rozvířit vodu“ kolem tématu své knihy a tím ji oprášit a nabídnout jako aktuální ve vztahu k dané věci.

Kdo vaši knihu potřebuje?

Nejdříve provedeme přípravné práce a uděláme si jasno.

Chcete knihu prodat. Ale víte komu? A víte, proč by si ji čtenář měl koupit? Pokud to nevíte vy, jak to má vědět on? A kdo to vlastně je, ten ON? Vezměte si svou knihu k ruce, k tomu papír a tužku, udělejte si dvacet minut času a sepište si odpovědi na následující otázky.

První odpovědi pište spontánně, vaše podvědomí už pak bude na problému pracovat a do konce ledna máte ještě dost času odpovědi opravit a přepsat.

Jaká je nejzajímavější věc na vaší knize?

Čím je kniha jiná, co je na ní výjimečného?

Kdo to nejvíc ocení, komu přinese největší hodnotu? Kdo by měl z knihy největší radost, kdyby ji dostal nebo koupil?

Z těchto věcí pak vyberte tu nejsilnější stránku, jakou vaše kniha má. Na tu se budete soustředit a hledat takové čtenáře, kteří knihu ocení nejvíce.

Dejte si dva dny pauzu, ale mezitím si knihu noste s sebou a listujte jí – v MHD, ve frontě, při čekání na cokoli. Rozdílné prostředí vás může inspirovat k novým odpovědím. Když vás něco napadne, nahrajte si ihned hlasovou poznámku na mobil, protože nápad, není-li zaznamenán, udrží vaše paměť cca 40 sekund. Nedělám to jinak 🙂

piktogram-kniha-modra60px

Za dva dny si opět vyhraďte 20 minut a zodpovězte si druhou sérii otázek. Tentokrát najdeme způsob, jak lidem knihu nabídnete a prodáte.

Jak můžete zajistit, aby se o knihu začali zajímat?

Můžete k nim nějak dopravit atraktivní ukázky?

S kým se můžete spojit, abyste téma vyzdvihli společně?

Co by ke koupi přesvědčilo vás, na jaký způsob byste nejlépe slyšeli? Za jaké situace byste se nejspíš knihu rozhodli koupit? Jaké informace byste k tomu potřebovali?

Co vám může pomoci zviditelnit knihu – zajímavé tematické články, ukázky ke stažení zdarma, veřejná čtení, recenze od autorit?

To nejlepší, co můžete udělat je to, že budete o svém plánu přemýšlet v každé volné chvíli, kdy zrovna nemáte nic na práci. Váš mozek to díky tomu pochopí jako úkol k vyřešení a začne na něm pracovat i v době, kdy spíte nebo děláte něco úplně jiného. Takový je princip fungování podvědomí. Kolikrát jste v životě usínali zmatení nebo rozčilení a ráno přesně věděli, co musíte udělat?

piktogram-kniha-modra60px

Po týdnu plán převeďte na jednotlivé kroky a ke každému si poznamenejte konkrétní datum, dokdy krok chcete provést. Nechte si rezervu, v praxi často věci trvají déle, než jak snadně vypadají na papíru.

Víte, koho hledáte, ale nevíte, kde ho najít? Dejte si za úkol sepsat 10 míst, kde by se váš ideální čtenář mohl nacházet. A potom každý den jednu možnost prozkoumejte a udělejte si průzkum, třeba jen na internetu.

Víte, že chcete využít recenze, ale nevíte, kdo by vám je napsal? Dejte si za úkol sepsat 10 lidí, od kterých by recenze měla váhu a u každého napište jeden způsob, třeba i troufalý, kterým byste mohli recenze od něj dosáhnout.

Máte pocit, že to nezvládnete sami? Sepište si seznam lidí, organizací nebo firem, které by vám s úkolem mohly pomoci a co jim za to můžete nabídnout na oplátku – nebo jaký zájem máte společný.

Až budete mít hlavní body plánu sestavené, jděte s nimi za člověkem, který vám v životě nejvíc fandí. Vysvětlete mu, o co se chcete pokusit a požádejte ho, aby si s vámi plán prošel, upozornil vás na slabá místa a když ho něco nového napadne, do plánu to připište. Více hlav více ví. Budete také mít mnohem větší snahu provést plán, o kterém ví i někdo další.

piktogram-kniha-modra60px

Proti všem ostatním, kteří si dali nějaké předsevzetí, máte výhodu – zatím nemusíte nic dělat, jen přemýšlet. Pokud budete mít po ruce dobrý plán, kterému věříte, nedá vám to a pustíte se do jeho plnění už jen ze zvědavosti.

Ale na to teď nemyslete. Zatím jen splňte svůj první úkol – popusťte uzdu představivosti a vypracujte takový plán, jehož provedení by vás bavilo. Když budete mít písemný plán, budete přesně vědět, kam směřujete, a vzhledem k tomu, že máte i termín – konec října, budete vědět, dokdy musíte co udělat, aby váš plán vyšel. V obdobích, kdy na kreativitu nemáte náladu nebo vás zaměstnávají úplně jiné myšlenky, se stačí plánu jen držet a řídit se jím. Plán je zkrátka alfa a omega, a pokud nejste schopni vymyslet pouhý plán – i když to zní tvrdě – úspěch si ani nezasloužíte.

Prvním třem autorům, kteří mi do konce dubna pošlou svůj plán pro příští předvánoční sezónu, poskytnu osobní konzultaci přes Skype a s tím, kdo svůj plán na podzim úspěšně provede, udělám rozhovor na blog!

Aby se vaše knihy prodávaly, nestačí sedět s rukama v klíně. Ani dobré zboží se neprodá samo a autor, který se nenaučí svou knihu propagovat, nebude mít na její prodej nikdy vliv. Věnujte alespoň 50 % času, který vám trvá knihu napsat, tomu, abyste se ji naučili prodávat.

Psát knihy, které nikdo nečte, protože se o nich nedoví, přece nemá smysl.

Kam pokračovat: Zameťte svému čtenáři cestičku až k pokladně

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Vydáváte knihu? Natočil jsem videokurz, který vás naučí vydat si ji co nejlevněji.

Zpět na titulní stránku blogu

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *