Distributor není kámoš pro každého

Jak předejít tomu, aby se z vašich knih nestal stojan pod květináč

Dostat se s knihou do distribuce není samozřejmost. Začali jste to řešit včas? Konkrétně – rozmysleli jste si to, než jste se pustili do její výroby? Jinak vás čeká nepříjemné překvapení. Knižní distributor není kámoš pro každého…

Distribution_centre-Wiki-600x394

 

Pepa se naštval. Už v pátém nakladatelství mu ani neodpověděli na e-mail. „Sakra, já se na ně vykašlu. Vždyť jim nestojím ani za odpověď! Nejsou mě hodni… Zvládnu to bez nich! Všude se pořád mluví o tom, jaký jsou dneska možnosti. A tuhle mi Olda říkal, že už si někde načerno splašil grafickej program. No tak mě naučí za pivo pár triků a je to!“

Pepa vytočí číslo Oldy a za týden už má doma starou a samozřejmě nelegální verzi programu Adobe InDesign. Po dalším půl roku pokusů a omylů má hotovou svou první knihu. Dokonce se mu podařilo udělat i obálku. Nebudeme zkoumat její kvalitu. Pepa si najde tiskárnu, nechá udělat kalkulaci, objedná tisk a zavolá prvnímu distributorovi. Když po dvou minutách zavěsí, jde si koupit flašku. Tak to je průšvih. Co já s těma knihama teď udělám?

„Další. To je tenhle tejden už třetí,“ prohodí sekretářka směrem ke kolegyni, když pokládá sluchátko. „voni si myslej, že sme tu pro každýho. Nechaj si vytisknout knížky a až pak přemešlej…“ a ponoří se zpátky do haldy faktur. I tak je toho dost, ještě abysme účtovali každýho Pepu…

piktogram-kniha-modra60px

Vážený pane Josefe, načínám mail, lituji, ale samotnou distribuci nezajišťujeme. Kniha musí mít naše ISBN a být vyrobena u nás, abychom mohli garantovat odbornou úroveň a mohli s ní spojit jméno našeho nakladatelství…

Je mi ho líto. Ale nemůžu mu pomoci. Proč si to lidé nepromyslí předem? Vždy je potřeba začínat s myšlenkou na konec. Další stojan na kytky ze zbrusu nových knih. Přitom, kdyby si nás našli a zeptali se předem, téhle patové situaci se vyhnou.

Nebudu počítat, kolikátý podobný mail to byl. Pepa se nejmenoval Pepa, ale to je jedno – ten mail byl opravdový a jeden takový přijde několikrát do roka jen na naši adresu.

piktogram-kniha-modra60px

Představte si, že jste distributor. V české republice je kolem 2500 aktivních nakladatelství. Asi 30 z nich vydává na 100 titulů ročně. Celkem u nás každý rok vychází mezi patnácti a dvaceti tisíci kusů knih. (Můžeme být rádi, že plaveme v malém rybníku. V USA je to cca 4500 knih denně.) A vy všechny ty knížky musíte rozvézt, zaevidovat a vyúčtovat. Práce pro celé účetní oddělení, že? A dokážete si představit, že si k tomu dobrovolně přiberete ještě stovky dalších autorů, z nichž každý vydal jedinou knihu, kterou mu musíte každý měsíc vyúčtovat?

Jediná cesta, jak se dostat prostřednictvím distributorů až na pulty knihkupectví, je přes nakladatelství! Tradiční nebo zakázkové, to je jedno. Jen se musíte informovat, zda nakladatelství distribuci dokáže zařídit. U těch zakázkových to totiž zdaleka není samozřejmost.

Způsob prodeje své knihy proto musíte promyslet dřív, něž se vůbec pustíte do její výroby. Je sice skvělé, když si knihu dokážete vyrobit sami, ale plánujete-li vydat větší počet kusů, vaše první úvaha by měla patřit způsobu, jak ji budete prodávat!

Další, bez čeho se při vydání většího množství kusů neobejdete, je propagace svých knih. Podrobný popis, jak dělat účinný knižní marketing z pohodlí domova a jak knihu propagovat před, v průběhu i po vydání, najdete v e-booku Propagace knih, který jsem dokončil na podzim 2015 a ve kterém poskytuji podrobný návod na propagaci svých knih a tvorbu čtenářské komunity pomocí ověřených technik, které používá velká část autorů bestsellerů po celém světě.

Jak to budete s distribucí řešit vy? Nebo se bez ní obejdete a věříte si, že celý náklad dokážete prodat sami? Dělali jste si průzkum trhu? Jakou máte strategii prodeje? Napište mi do komentářů pod článkem.

 Kam pokračovat: Jak se vydává kniha: Tři oříšky pro autora

 

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Zajímá vás, jak vypadají moje živé kurzy „Jak si vydat knihu“?

Zpět na titulní stránku blogu

 

 

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Share the joy
Komentáře
  1. Profilový obrázek Martin Ševčík napsal:

    No Jirko, tak dneska už přesně vím o čem vydání knihy je a o čem asi nikdy nebude (snadné). Díky za pomoc. Vám všem ostatním doporučuji se nejdříve domluvit z profíkem, než se do toho pustíte, aby jste si ušetřili spoustu nervů a starostí … 🙂

  2. Profilový obrázek Lenka Antošová napsal:

    Dobrý den,
    mám další otázku 🙂
    Pokud vydám knihu z prostředků získaných v rámci crowdfundingu úplně bez ISBN, lze se pak, když by o ni byl další zájem, domluvit s nějakým zakázkovým nakladatelstvím (třeba s vámi) a vydat další náklad, tentokrát již s ISBN?
    Předem děkuji za odpověď,
    Lenka A.

    • Profilový obrázek Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den,
      jednak nemůžete (neměla byste) vydat knihu bez ISBN, která je určena pro „větší, než předem specifikovaný okruh osob“. Jinými slovy, pokud nedokážete předem říct, kdo dostane knihu, měla by mít ISBN. Čili u všech knih určených pro okruh širší než rodina a přátelé. Dají Vám ho zadarmo v Národní knihovně. I když takovou chybu uděláte, jasně, můžete ji vydat znovu: bude se sice dělat znovu grafika, takže to bude oficiálně druhé vydání, ale ano.
      Jiří N.

  3. Profilový obrázek Barbora Pangrácová napsal:

    Dobrý den,

    dovolím si s Vámi nesouhlasit v tvrzení, že do distribuce se nedostanete bez nakladatelství. Právě mám připraven rukopis k tisku, budu tisknout sama bez nakladatele. Předprodej má poměrně úspěch, za týden na Hithitu jsem dosáhla cílové částky. S tím jsem se ozvala dvěma distributorům – Euromedia a Kosmas a oba dva nemají problém uzavřít smlouvu o distribuci se mnou jako s jedincem – mohu tedy knihu vydat sama a zároveň ji dostat přes distribuci do knihkupectví… Samozřejmě i propagace, tisk a vše ostatní je na mě, což rozhodně není legrace, nicméně, není to nic nedosažitelného. 🙂

    • Profilový obrázek Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den,
      díky za návod!
      To je dobrá zpráva, neřekl jsem, že je to nemožné 🙂 A časy se mění. Je to starší článek.

  4. Profilový obrázek Barbora napsal:

    Ja treba ted mnohem vic, mez prakticke veci okolo distribuce a tisku resim vec propagace. Je velice zvlastni,ze v Cechach nefunguji treba freelanceri, delajici knizni PR a marketing, pokud nejdete cestou nakladatelstvi a nemate statisice na agenturu, PR je pro vas v podstate zapovezena vec? Pokud sam nebudete PR manazer s kontakty na novinare samozrejme… Nebo jsem jen spatne hledala?

  5. Profilový obrázek Eva napsal:

    Zdravím všechny a chtěla jsem poprosit o radu. Už jsem s jedním nakladatelstvím podepsala smlouvu na vydání mého románu a začala otevírat šampaňské. ..jenže ouha. Pořád se nic nedělo a tak jsem po dlouhých měsících nakl.kontaktovala.Jen mi stroze odepsali, že distribuce nemá o mou knihu zájem. A tak se uvidí, jestli třeba příští rok.Orosim poraďte mi.Ja už fakt ztrácím naději. Ta kniha se líbila nakladatelství, mam smlouvu, ale dal je to z mého pohledu už ukoncene a kniha zase (tak jako už jina má dila) nevyjde. Díky za odpověď. Eva

    • Profilový obrázek Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den, no – nic nového, ale zdá se mi, že jde spíš o výmluvu – mně zatím distributoři neodmítli žádnou knihu. I když, od jednoho autora, jehož kniha nebyla podle německých představ, jak interpretovat islám, jsem slyšel o stejném důvodu pro nevydání knihy. Pošlete mi číslo, zavolám Vám.

  6. Profilový obrázek Marie Jakobs napsal:

    Dobry den, zacala jsem s psanim jiz „v utlem detstvi“, pak jsem se prestehovala do Nemecka (pisu na nemecke tastature,takze bez hacku a carek), kde jsem po nejake dobe opet zacala. Knihy v cestine jsem si nechavala draze prelozit do nemciny, nasla nakladatelstvi, kniha dostala ISBN, vysla mi tistena, byla prezentovana na kniznich veletrzich v Lipsku a Frankfurtu, maji ji v katalogu i Ceska a Nemecka narodni knihovna… ale i kdyz nasledovaly jeste tri po te prvni, zjistila jsem, ze sice vydani me vlastni knihy je dobre pro me ego, ale po strance financni si to nemohu dovolit, nenapsala jsem bestseller, o ktery by se vsichni trhali a nakladateli jsem musela platit vylohy s vydanim predem. Protoze delam aktivne muziku a jako hudebni skupina mame vlastni nahravaci studio, dostala jsem myslenku me knihy nahravat jako audioknihy. Toto presedlani bylo skoro bezplatne, k prvnim kniham jsem napsala dalsi a moje audioknihy byly a jsou v Nemecku nabizene na cetnych nemeckych prodejnich serverech, ponevadz jsem nasla dobreho distributora. Zkusila jsem to i s E-knihami – ale OUVEJ – tady jsem narazila. Protoze rada pisu v cestine a rada bych dostihla i ceske ctenare, hledam v Cesku marne ceske distributory pro E-knihy. Jiz jsem si privodila bezmala krvave prsty pri psani cetnych dopisu a mailu, moje E-knihy jsou ve vyzadovanych formatech PDF nebo ePub, psany na ceske klavesnici, s grafickou obalkou knihy a se vsim vsudy, co se pozaduje, ale vidim, ze v Cesku se sice E-knihy tu a tam prodavaji, ale nove od autoru neprijimaji, v nejlepsim pripade odmitnou mailem, v nejhorsim neodpovi vubec. Nedovedu si tento nezajem vysvetlit, osobne si myslim, ze E-kniha je lepsi, nez audiokniha a s tou nemam takove problemy. Mate nejake vysvetleni, proc tomu tak je? Je to zjev vseobecny, nebo individualni od jednotlivych distributoru?

    • Profilový obrázek Jiří Nosek napsal:

      Dobrý den,
      především – v Čechách jsou podle mě e-knihy „Popelka“. Češi jsou národ kopírovačů, na e-knihách není dost velká marže a jejich prodeje jsou tristní, alespoň pokud mohu soudit podle matčiných prodejů (napsala přes 20 knih). Ale distribuce se u nich překrývá, takže předpokládám, že důvod, proč moc nereagují, je ten, pro který jsem napsal tento článek – neradi jednají s jednotlivci. Kdybyste jednala z pozice nakladatelství, asi by to bylo jiné. Faktem ale zůstává, že na e-knihách mají mnohem nižší zisk a míň se prodávají –zřejmě i to je důvod.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.