5 největších chyb začínajících autorů a jak se jim vyhnout

Většina autorů opakuje stále ty samé chyby. Tak si je pojďme rozebrat a podívat se, jak je můžeme napravit. Jsou totiž hlavním zdrojem autorského neúspěchu. Ukažte mi literární neúspěch a jeden z těchto bodů bude na vině.

AdobeStock_83774360

1. Velmi malá nebo žádná propagace knihy

„Já jsem spisovatel, ne marketér,“ slýchám často, když přijde řeč na propagaci knihy. Ne náhodou je tento bod první v pořadí.

Představte si, že něco umíte nejlíp na světě. Skvělý startovní bod pro zbohatnutí, že? Ale co kdybyste seděli celý život doma, nikomu to neřekli a neukázali, byla by vám taková dovednost k něčemu?

Podobně je to i s knihami. Na tom, jak umíte psát, začne záležet až ve chvíli, kdy si někdo vaši knihu bude chtít přečíst. Jenže to se nestane, pokud se o ní ani nedoví. A aby se o ní dověděl, musíte ho najít a říct mu o ní. On o vás neví, on vás hledat nebude.

Strávili jste hodiny a dny u počítače nebo psacího stroje. Pokud se ale nenaučíte knihu propagovat, je to jako kdybyste říkali „já mám času dost, můžu s ním plýtvat; baví mě psát, číst to už nikdo nemusí“. Bez propagace jsou prodeje jen dílem náhody a vy na ně nemáte žádný vliv.

náprava:

„Do propagace knihy byste měli investovat stejné množství času, jako do jejího psaní,“ řekl jeden veleúspěšný zahraniční autor. Pro začátek postačí, když tomu věnujete obden 20 minut. Ale pravidelně. Dejte si záležet, aby tento úkol neskončil jako novoroční předsevzetí. Smiřte se s tím, že to budete dělat aspoň dva roky. Dva roky zhruba obden. Efekt uvidíte dozajista mnohem dříve, ale nesmíte přestat.

Ze začátku nebudete vědět, jak na to. Nevadí. Zkoušejte, učte se. Pokud umíte anglicky, vyhledejte si „book marketing“, čtěte zahraniční blogy, zapojte se do Facebookových skupin o knižní propagaci nebo si přečtěte na dané téma knihu.

Pokud anglicky neumíte, najděte spolky českých autorů jako je Papyro a zapojte se do nich a předávejte si zkušenosti s dalšími autory, propagujte se navzájem a pravděpodobně mezi nimi najdete i někoho, kdo knihu o propagaci knih v angličtině dokáže přečíst a to nejdůležitější vám přetlumočit. V nejhorším si kupte elektronickou knihu v angličtině a použijte online překladač. Význam zhruba pochytíte.

Pokud na to nemáte čas a chcete knihu začít propagovat co nejdříve, je tady eBook Propagace knih.

Vaše kniha se sama neprodá a pokud za to jako její jediný rodič nepřevezmete plnou odpovědnost, jste plně odpovědni za její neúspěch. Ale když něco opravdu uděláte a uvidíte, jak kniha prosperuje, zažijete skvělý pocit a začne vás to i bavit. Jako mne, když propaguju naše knihy vodáckých povídek. A to jsem je ani nenapsal sám.

Dali jste si na knize záležet a myslíte si, že je skvělá? Když mi to neřeknete, tak si jí nekoupím. A ostatní také ne. Ale narozdíl od vás nebudeme vědět, že jsme o něco přišli. Je to na vás. Řeknete nám o ní?

piktogram-kniha-modra60px

2. Hledání odbytu pro knihu až po jejím vydání

Napsal jsem knihu. Jsem dobrej! Honem, honem jí vydat, už ji chci držet v ruce! A je to… A teď je všechny prodám… Haló, distribuce, prodejci, kde jste? Cože? Že už je pozdě? Pomóc!!!

Úvahy o tom, jak knihu dostanete mezi čtenáře – jak ji budete prodávat – musí stát na počátku vzniku knihy, nikoli na jejím konci. Dříve než investujete jediný halíř, a nejlépe ještě předtím, než investujete první minutu svého života do psaní. Alespoň pokud si jako já ceníte svého času.

náprava:

Než kontaktujete nakladatelství, mějte jasno v tom, jakým způsobem chcete přednostně knihu prodávat.

Pokud sami, přes vlastní webovou stránku, distribuci nepotřebujete. Nainastalujte si WordPress a šablonu, na ní malinký e-shop zdarma (třeba WooCommerce nebo Ecwid) a noste knihy osobně na poštu. Nebo tím zaúkolujte synovce. Vyděláte nejvíc.

Pokud se raději budete dělit s distributory, zjistěte, které nakladatelství je schopno vám jejich služby zprostředkovat a za jakých podmínek.

Ať vydáváte jakékoli množství, mějte jasno v tom, co s knihami uděláte, až přijdou z tiskárny. Nevíte-li, poraďte se zkušenějším autorem nebo nakladatelem.

Chcete-li svou knihu vidět na pultech obchodů, nevydávejte si knihu sami. Distributor není kámoš pro každého.

piktogram-kniha-modra60px

3. Odbytá nebo žádná kalkulace

S předchozím bodem velmi úzce souvisí kalkulace. Nemám teď na mysli kalkulaci nakladatelství, kolik vás vydání bude stát, ale váš soukromý propočet, za kolik a jak si můžete dovolit knihu prodávat.

Já vím, já vím. Nikdo to nechceme dělat. Nikdo nechceme čistý svět fantazie a literatury poskvrnit tvrdým byznysem a vulgárními čísly. Ale jinak to nejde, pokud nejste milionáři a na penězích vám vůbec nezáleží.

náprava:

Vždy byste měli vědět:

  • jaké jsou vaše náklady na jeden výtisk a kolik musíte za knihu dostat vy, abyste neprodělali (i kdybyste na to měli, chcete asi vědět, o kolik přijdete)
  • zda na knize při daném nákladu (vydaném počtu kusů) vyděláte nebo v ní své desetitisíce dobrovolně „utopíte“ (a být s tím smířeni)
  • jak to uděláte, abyste danou částku získali (tzn. jakým způsobem chcete prodávat, zda přes distributory nebo sami)

Ještě než se rozhodnete pro nějaké nakladatelství, požádejte je o hrubý odhad ceny. Připočtěte k němu všechny ostatní náklady, které jste měli, vydělte částku počtem kusů, k nimž se cena vztahovala a máte výrobní náklady na jeden kus. To je minimální částka, kterou potřebujete získat, abyste neprodělali.

Zorientujte se na českém knižním trhu, abyste věděli, do jakého prostředí vstupujete a co od něj můžete čekat.

Můžete si také stáhnout příručku vytvořenou pro zákazníky nakladatelství Klika, kde najdete i příklad výpočtu autorského zisku a srovnání zisků z prodeje knihy přes distributora a bez něj. Možná to změní vámi zamýšlený způsob prodeje. Nebyli byste první.

piktogram-kniha-modra60px

4. Trvání na vlastní variantě obálky

Asi jste už přemýšleli, jak bude vypadat vaše obálka. Možná jste měli v první chvíli velklepou představu, ale uzemnily ji strachy, zda to vaši knihu příliš neprodraží. Ilustrátor? To ne, žádného neznám a jsou drazí. Fotobanka? Taky drahé. Co kdybych našel nějakou svou vlastní fotku v archivu? Grafik ji vylepší a bude to stačit…

NEBUDE. Obálka je výkladní skříň knihy, má moc zaujmout, uhranout a ulovit zákazníka, jako ho odzbrojí krásný a upřímný úsměv krásné dívky. K čemu je nádherný vnitřek, pokud je vnější obal přinejlepším průměrný a čtenáře nezaujme ani natolik, aby nahlédl dovnitř? Obálka by měla přímo křičet (ať už z prodejního pultu nebo webové stránky): „Jsem tady a jsem krásná! Jsem jiná! Vem si mě a ostatních si nevšímej!“ Pouze tak totiž přiláká čtenáře, který dodá vaší knize smysl tím, že si ji koupí a přečte a v neposlední řadě tak pomůže tomu, že možná neproděláte.

NIKDY nepodceňujte obálku a pokud musíte šetřit, šetřete na všem ostatním, jen ne na ní (a na korektuře).

náprava:

Vypište si z knihy všechny stěžejní momenty a vypište si několik možných námětů na obrázky, které by se na obal knihy hodily. Pak projděte několi fotobank a vypište si čísla fotek, které by mohly vyhovovat. Ještě nic nestahujte a neplaťte, jen si udělejte jasno v tom, kolik minimálně byste museli investovat, abyste fotku získali.

Pamatujte si – obálka by měla na první pohled zaujmout, obrázek a název musí být v harmonii.

Až budete vybírat nakladatelství, zeptejte se, jak se tvoří obálka. Zda to můžete ovlivnit a do jaké míry, zda dostanete od grafika jeho vlastní návrh na obálku, zda nabízejí zprostředování nákupu fotek z fotobank, kterých a za kolik. Pokud vám řeknou „dejte si tam cokoli, nám je to jedno“, jděte o dům dál. Kdo si neuvědomuje důležitost obálky, nemá v oboru co dělat a u něj vydávat nechcete, jste-li rozumní.

Poraďte se s přáteli, vyrobte klidně tři návrhy a poraďte se třeba s přáteli na Facebooku, který z nich se jim nejvíce líbí. Dejte si zkrátka na obálce záležet. Dokud nemáte tu nejlepší možnou, není kniha připravena k tisku!

piktogram-kniha-modra60px

5. Snaha psát „pro všechny“, neznalost cílového čtenáře

Možná vás to překvapí, ale správná odpověď na otázku „kdo je tvůj cílový čtenář“ rozhodně nezní „všichni“. Leda byste byli nechutně bohatí a chtěli své peníze na reklamu jen tak vyhodit. To je raději věnujte na vývoj hranatého kola, budou využité lépe.

Nejde o to, že by vaši knihu měli číst jen oni, lidé z vaší cílové skupiny. Získáte i spoustu jiných. Ale to bude vedlejší efekt. Vy se ale při propagaci soustřeďte jen na ty, pro které bude mít vaše kniha největší přínos, na ty, kteří ji nejvíce ocení. Tam budete mít největší návratnost vložených prostředků – času i peněz. Snaha prodávat všem končí tím, že neprodáte nic a utratíte majlant.

náprava:

Čím přesněji definujete svého cílového čtenáře, tím levnější bude váš marketing. Uvedu příklad z vlastního života:

Je-li mým cílem knihu prodat všem, musím jít s propagací tam, kam chodí všichni. Koupím proto billboardy, reklamu v metru a MHD a možná i šestnáctinu stránky Blesku. Tam všude každý čtenář reklamu pohledem maximálně přejede a když koupí půl procenta lidí, mohu si říkat, že mám skvělou konverzi. Dohromady utratím statisíce korun a knih se prodá jen pár.

I když budu vědět pouze to, že můj čtenář je nadšený vodák, už tohle samotné mi stačí, abych se pro spolupráci obrátil raději na vodácká média jako Pádler a vodácké servery jako Raft.czPadlo.cz. Možná se s nimi domluvím na oboustranně výhodné spolupráci a vzájemné propagaci, reklama mě bude stát málo nebo si ji zkrátka uděláme navzájem, přitom přímo oslovím pouze lidi, kteří si naše vodácké povídky přečtou rádi, aby si ukrátili zimní nevodácké večery.

Kdo na vodu nejezdí a knihu by si stejně nekoupil, ten reklamu ani neuvidí, a navíc z této (stále dost široké!) cílové skupiny si knihu koupí mnohem větší procento lidí než v prvním případě. Už chápete?

Vypište si všechna podstatná témata, kterými se kniha zabývá. Kterých je nejvíc? Která jsou zvláštní a nejzajímavější? Pro jaký věk je nejvhodnější váš styl psaní? Komu kniha nejvíce pomůže? Jaké jsou v ději kuriozity, které by mohly zaujmout nějakou specifickou skupinu lidí?

Pak si sepište hlavní možné cílové skupiny. Najděte místa (Facebookové skupiny, blogy, diskuse, média), kde se scházejí, infiltrujte je a zjistěte, která z „cílovek“ na vaši knihu reaguje nejlépe. To bude ta vaše. Buďte mezi nimi jako ryba ve vodě, hledejte přátele, buďte užiteční a občas vkusně zmiňte svou knihu. Je-li dobrá, udělá za vás spoustu práce nedocenitelné osobní doporučení.

Snažte se být při určování své cílové skupiny tak konkrétní, jak jen je to možné. Později ji můžete rozšířit, bude-li se vám zdát malá.

Jakou největší chybu jste při vydání první knihy udělali vy? S kterou částí přípravy na vydání jste se potýkali nejvíce? A co jste nejvíce zanedbali z vašeho dnešního úhlu pohledu – co byste dnes udělali lépe? Podělte se s ostatními, aby se mohli stejných chyb vyvarovat, v komentářích pod článkem.

 

Kam pokračovat: Nechte si vydání zaplatit: prodejte knihu předem

.

.

Jste v oboru nováčkem? Stáhněte si e-book zdarma Už nechci psát do šuplíku

Chcete si zkusit tiskové podklady vyrobit sami? Připravil  jsem pro vás e-book zdarma s návodem.

Vydáváte knihu? Natočil jsem videokurz, který vás naučí vydat si ji co nejlevněji.

Zpět na titulní stránku blogu

Sdílejte s přáteli na Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.